Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Als leren niet vanzelf gaat… Leesproblemen
    Rate this post

    Leesproblemen hebben vaak een negatieve invloed op het hele functioneren van een kind. Een kind met rekenproblemen kan meestal met de andere vakken gewoon meekomen, maar bij alle vakken op school moet een kind kunnen lezen, dus ook bij het rekenen. Denk maar aan de verhaaltjessommen.

    Er is in de afgelopen jaren veel gesproken en gepubliceerd over leesproblemen en dyslexie. Het is naar mijn mening belangrijk om een kind met (ernstige) leesproblemen al in een vroeg stadium extra te ondersteunen. Op de meeste scholen gebeurt dit ook wel. Het vaststellen van dyslexie is vooral van belang wanneer een kind naar het voortgezet onderwijs gaat. Daar heeft het, met een verklaring van dyslexie in de hand, recht op allerlei voorzieningen (extra tijd bij toetsen, vergrote versie van het testmateriaal en dergelijke).

    Toetsen en meetmomenten
    Het vaststellen van dyslexie wordt (in Purmerend en omstreken) gedaan door de Schoolbegeleiding Zaanstreek Waterland. In het geval van ernstige enkelvoudige dyslexie komt jouw kind in aanmerking voor vergoede zorg via Onderwijszorg Nederland (ONL) en wordt de rekening betaald door de gemeente. Voorwaarde voor vergoede zorg is dat de school de achterstand al in een vroeg stadium heeft vastgesteld met toetsen zoals de Drie-Minuten-Toets en AVI-tekstkaarten. Op drie meetmomenten moet het kind aantoonbaar laag scoren en er moet voldoende extra hulp geboden zijn. ‘Enkelvoudige dyslexie’ betekent dat het kind geen andere stoornissen heeft (bijvoorbeeld AD(H)D, autistische vormen en dergelijke). Wanneer er geen sprake is van enkelvoudige dyslexie of bij minder ernstige vormen, moet er ook extra aandacht en hulp worden gegeven. Niet pas aan het eind van de basisschool, maar zo snel mogelijk. De kosten zijn dan voor de school of de ouders, afhankelijk van wie de opdracht heeft gegeven.

    Succesvolle methode
    In mijn praktijk zie ik veel leerlingen die moeite hebben met het automatiseren van de letters en het vloeiend en vlot lezen van woorden en teksten. Soms gebruik ik een speciale methode om het leesproces op gang te laten komen: ‘Toch nog leren lezen?’ Deze methode gaat uit van het aanbieden van hele woorden (‘globaal woorden’) en niet van het aanleren van losse letters. In een tijdsbestek van ongeveer anderhalf jaar worden dertien leesboekjes gelezen. Dit heb ik al meerdere keren met succes ingezet. Het is belangrijk dat er een goede samenwerking is met de school, want er wordt ook in de klas alleen met deze methode gewerkt. Er worden ten minste drie momenten van 20 minuten werken per week ingepland. De toetsen worden allemaal door mij afgenomen en ik coördineer het geheel.

    Daar doe ik het voor
    In het verleden heb ik deze methode met succes toegepast in nauwe samenwerking met de moeder van het kind. Het gelukkige gezicht van een kind dat al maanden (soms jaren) moeite heeft met het verklanken van letters en woorden, wanneer het ‘opeens’ toch nog leert lezen! Daar doe ik het voor…‘Toch nog leren lezen?’: het vraagteken aan het eind zou wat mij betreft een uitroepteken moeten zijn.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply