Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • De herinnering zit in je hart, niet in spullen
    Rate this post

    Het leven bestaat continu uit afscheid nemen en is te kort om je niet te omringen met mensen waar je van houdt en de spullen waar je om geeft. Je hoeft alleen niet alles te bewaren. Tussen geboorte en overlijden verzamel je ervaringen en spullen, maak je vriendschappen en zijn er zoveel eerste keren. Maak ruimte door af en toe die rugzak eens leeg te halen en te beoordelen wie en wat je nodig hebt op het vervolg van je reis. Je zult merken dat je niet eens zoveel bagage nodig hebt om verder te kunnen.

    Waarom is afscheid nemen van spullen dan zo lastig? Jouw spullen zijn vertrouwd en vertellen wie je bent, vanwege de herinneringen die je hieraan hebt. Die bewaar je in je hart en kun je niet verliezen. Jouw nabestaanden bewaren graag iets wat zich aan jou herinnert, maar zij kunnen ook niet alles bewaren.

    Hulp inroepen
    Opruimen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Overzicht krijgen en houden in de administratie is niet altijd gemakkelijk. Zeker aan het einde van je leven kunnen spullen je in de weg gaan zitten vanwege de emotionele lading en herinneringen. Je weet niet waar je moet beginnen en welke keuzes je moet maken. Je hoeft je overigens helemaal niet te schamen of schuldig te voelen als je hulp inroept van iemand die je hiermee kan helpen.

    Professional organizer en nabestaandencoach Ester Wentzel: ‘Ik begeleid mensen die na een ingrijpende verandering in hun leven, zoals scheiding, ziekte of overlijden, hulp kunnen gebruiken bij het opruimen van spullen of het inzichtelijk maken van de administratie. Als je gaat verhuizen, realiseer je je helemaal hoeveel spullen je hebt. Voor het starten met opruimen hoef je trouwens niet eens zo oud te zijn: op ieder moment van je leven kun je beoordelen of de aanwezige spullen nog steeds bij je passen.’

    Geld verdienen en besparen
    Ester vervolgt: ‘Spullen vragen aandacht, ruimte, energie en soms geld. Je moet ze opruimen, schoonmaken en onderhouden. Door te weten welke spullen er in huis zijn en waar je ze bewaart, voorkom je dubbele aankopen en bespaar je dus geld. Met een bijgewerkte administratie voorkom je onnodige kosten doordat je tijdig je abonnement kunt opzeggen en niet snel een rekening vergeet te betalen.’

    Wegdoen of bewaren?
    ‘De keuze tussen bewaren of wegdoen maak je zelf. Iets wat troep is voor de een heeft waarde voor de ander. Bedenkt waarom je iets wilt bewaren. Voor later? Later is allang begonnen! Bewaar alleen dat wat goede herinneringen oproept en wat je blij maakt. En stel jezelf de vraag: ‘Zou ik dit vandaag opnieuw kopen? Heb ik het nodig? Zo nee, doe het weg. Waarderen wat je hebt kost niets. Je kunt iets ouds eenvoudig en op een creatieve manier verwerken naar iets nieuws.’

    Kleine stapjes
    ‘Opruimen hoeft niet allemaal in één keer; met kleine stapjes lukt het ook. Begin op de plekken in huis waar je dagelijks komt die het meest irriteren en door op te ruimen je leven zullen vergemakkelijken. Hanteer vast opruimplekken en bedenk voor wie je de spullen bewaart. Verminder keuzes en vereenvoudig jouw hoeveelheid aan spullen. Perfect hoeft niet; gewoon doen is goed genoeg. Het is misschien cliché, maar alle beetjes helpen en goed beginnen is het halve werk. Stel niet langer uit; het moment is nú.’

    Hulp vragen is een teken van moed
    ‘‘Iemand van buiten’ is objectief en helpt je om beslissingen te nemen. Thuis wordt steeds belangrijker en een opgeruimd huis geeft een goed en rustig gevoel. We werken samen op jouw tempo en ik ga daarbij respectvol met je spullen om. Met veel geduld en op basis van vertrouwen. Ik kan goed ordenen en onregelmatigheden vallen me direct op. Dat is een eigenschap die ik, naast mijn ondernemerschap, als applicatiebeheerder ook gebruik.’

    Begeleiding voor nabestaanden
    Ester: ‘Als een dierbare is overleden, moet er veel geregeld worden, terwijl je hoofd er niet naar staat. Kort na de uitvaart kom ik bij je thuis en brengen we de praktische en financiële zaken in kaart. Er zijn namelijk zaken die kort na het overlijden geregeld moeten worden, maar ook die nog wel even kunnen wachten. In dit gesprek is vanzelfsprekend eerst aandacht voor het verlies en de daarbij behorende emoties. Rouwen heeft tijd en aandacht nodig en iedereen doet dat op zijn eigen manier. De pijn die je voelt bij verlies is normaal. Het betekent dat je gehouden hebt van de persoon. Voor de spullen uit de nalatenschap moet na overlijden een bestemming worden gevonden. En dat moet soms sneller dan je eigenlijk wilt, vanwege de verkoop van de woning of huurbeëindiging. De overledene blijft op een bepaalde manier altijd deel uitmaken van het leven van de nabestaanden. Met rituelen als het inrichten van een gedenkplekje of door speciale herdenkingsdagen in te stellen kun je gevoelens vormgeven en dit geeft troost. Een overlijden van dichtbij meemaken laat je beseffen dat je moet koesteren wat je hebt. Het leven is zó kwetsbaar; daar wil je zuinig op zijn, het omarmen voor zolang het nog duurt.’

    Ester helpt met:
    – het maken van beslissingen bij het opruimen van jouw spullen (voor je toekomstige nabestaanden) of spullen uit een nalatenschap
    – een overzichtelijke administratie waar je vertrouwen in hebt
    – belangrijke informatie uit je hoofd vastleggen in een nabestaandendossier
    – praktische zaken en de (digitale) nalatenschap voor nabestaanden

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply