Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Een dag op het kinderdagverblijf
    Rate this post

    De dag begint met het openen van de locatie. De eerste pedagogisch medewerkers komen aan op de locatie en beginnen hun werkdag. Er wordt bekeken welke kinderen er die dag komen in de groep. Plannen worden gemaakt voor het bereiden van de warme maaltijd: wie kookt en hoeveel is er nodig vandaag? Hebben we grote eters of juist veel kleinere kinderen die misschien iets anders krijgen of misschien nog niet mee-eten met de warme maaltijd? Zijn er bijzonderheden? Allergieën of intoleranties? Overal wordt rekening mee gehouden, net zoals de ouders of verzorgers thuis ook doen.

    Dan komen de eerste kinderen binnen. Er volgt een overdracht van de thuissituatie naar de pedagogisch medewerker. Heeft hij/zij goed geslapen? En het ontbijt? Zijn er nog bijzonderheden te melden? De medewerkers van het kinderdagverblijf willen graag goed op de hoogte zijn. Ze kennen het kind al goed, weten dat hij/zij soms moeilijk in slaap komt of het misschien altijd een beetje moeilijk heeft bij het vertrek van de ouders of verzorgers. Dit alles geeft hun een vertrouwd gevoel. Hun kind is in goede handen.

    Thema
    Als alle kinderen binnen zijn, start het dagritme. De kinderen drinken thee en eten lekker fruit aan tafel. De pedagogisch medewerker kletst met de kinderen over alledaagse dingen die belangrijk zijn voor de kinderen. Welke dag is het vandaag? Wat voor weer is het en in welk seizoen zijn we nu? Ook is er een thema dat besproken wordt. Er horen liedjes bij en verhaaltjes, of misschien wel een knutselwerkje en een spelletje.

    Naar buiten
    Als de thee op is en alle stukjes fruit opgegeten zijn, worden de kinderen verschoond of gaan ze op de wc of het potje. Dan is het tijd om de jassen aan te trekken en naar buiten te gaan. Er liggen plassen in de tuin, dus laarsjes aan en lekker stampen! Met rode konen komen de kinderen weer binnen, waarna de laarzen worden uitgetrokken en de jassen aan de kapstok worden gehangen. Nu is het even tijd om binnen te spelen. Iedereen kan fijn doen wat hij wil. Met een groepje samen of even helemaal alleen met de treinbaan.

    Eten en slapen
    Dan is het tijd om te eten. De warme maaltijd van vandaag gaat er goed in. Erbij drinken de kinderen lekker een beker melk of, als iemand geen gewone melk kan verdragen, lactosevrije melk of misschien zelfs gewoon water. De kinderen weten zelf ook heel goed wie er wel en niet melk drinken. Na de maaltijd gaan sommige kinderen naar bed. Overal wordt ook hier weer aan gedacht. Een speentje voor hem, een knuffeltje voor haar. Met slaapzak, zonder slaapzak. Liever niet te lang slapen, anders is het vanavond lastig om op tijd naar bed te gaan. De pedagogisch medewerkers weten ervan.

    Overdracht
    Tijdens het slapen van de kleintjes kunnen de grotere kinderen lekker even verven of misschien een leuk spel doen. En als iedereen weer uit bed is, is het tijd voor een bekertje water en een cracker of maiswafel. Een gezellig momentje met elkaar aan tafel. Daarna is voor sommige kinderen de dag alweer bijna voorbij en worden ze opgehaald. Andere kinderen kunnen nog lekker spelen. Bij het ophalen volgt er opnieuw een overdracht. Deze keer is het de pedagogisch medewerker die alle details van de dag bespreekt met de ouders of verzorgers. Eet en drink momenten, slaapjes en leuke en bijzondere gebeurtenissen. Ook zorgen worden uitgesproken over bijvoorbeeld gezondheid, of de medewerker geeft een tip over een situatie. Het kind kan gekoesterd en gevoed naar huis en kan na een boterham en een knuffel heerlijk naar bed. Het was een fijne dag. Ook de ouders of verzorgers vertrekken met een fijn gevoel.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply