Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Goede zorg begint bij goed luisteren’
    Rate this post

    Zorg kan altijd beter. Soms is een zorggebouw, zoals een ziekenhuis, niet of niet meer berekend op de jongste inzichten, en dan is het verstandig om een nieuw pand te laten bouwen…

    Eind 2019 is de nieuwbouw van Amphia voltooid. In het nieuwe ziekenhuis wordt de zorg voor de patiënt anders en daarmee nog beter georganiseerd. Daarbij krijgt de patiënt zoveel mogelijk inbreng in de manier waarop hij of zij behandeld wil worden.

    Joan Heijns is internist-oncoloog bij Amphia. Heijns: ‘Goede zorg begint bij goed luisteren. Om een goed beeld te krijgen van wat patiëntgerichte zorg inhoudt, vragen we daarom patiënten regelmatig naar hun ervaringen. Zo hebben we recent in een grote bijeenkomst, waarbij vrijwel alle bij de zorg rondom kanker betrokken specialisten aanwezig waren, Irene Ligthart uit Made uitgenodigd om haar verhaal te vertellen. Bij Irene is onlangs borstkanker geconstateerd en zij wordt behandeld in Amphia.’
    Irene Ligthart: ‘Ik ben heel erg tevreden met de zorg die wordt geleverd. Het was fijn dat er 24 uur per dag, zeven dagen per week een gespecialiseerde verpleegkundige bereikbaar was voor het beantwoorden van al mijn vragen. Maar er zijn ook verbeterpunten. Je ziet toch veel verschillende specialisten, maar wie is nu precies mijn hoofdbehandelaar?’

    Mammacentrum
    Joan Heijns erkent dat de zorg nog beter kan. ‘Daar werken we ook hard aan. In het afgelopen jaar hebben we ons nieuwe mammacentrum geopend, waar we met de verschillende medisch specialisten en verpleegkundigen nauw samenwerken om onze zorg voor patiënten met borstkanker steeds verder te verbeteren.’ Concreet betekent dit dat uitkomsten van de behandelingen gezamenlijk besproken worden. Ook worden de uitkomsten vergeleken met andere ziekenhuizen in de regio. De ervaringen van patiënten worden hierin meegenomen. Samen met onder andere het Erasmus MC wordt gemeten hoe een patiënt de ziekte en de behandeling ervaart. Heijns: ‘Die dialoog is belangrijk. Door inzicht te krijgen in patiëntervaringen, kunnen we steeds beter inspelen op klachten die als gevolg van de ziekte of de behandeling kunnen optreden.’

    Over Amphia
    Samen gezonder: dat is waar 270 medisch specialisten, 4300 medewerkers en 340 vrijwilligers zich in Amphia elke dag hard voor maken. Amphia werkt continu aan een optimale kwaliteit en veiligheid van zorg. Met oog voor patiënten en de mensen die voor hen belangrijk zijn. Een blijk van waardering is de toekenning van het Roze Lintje van de BorstkankerVereniging Nederland.
    Amphia behoort tot de grootste algemene ziekenhuizen van Nederland en is een van de 28 topklinische opleidingsziekenhuizen. Naast medische topzorg behoren ook opleiding en onderzoek tot de kerntaken. Het ziekenhuis heeft vier locaties in Breda (twee), Etten-Leur en Oosterhout. Amphia heeft vanwege zijn omvangrijke aanbod aan medisch specialistische zorg en zijn stevige positie in de regio een groot verzorgingsgebied (meer dan 400.000 inwoners). Het ziekenhuis richt zich op de zwaartepunten oncologie, hart, long & vaten, bewegen, vrouw, moeder & kind en gezond ouder worden.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply