Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Jong geleerd is oud gedaan
    Rate this post

    Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en onderzoekend van geest. Ze willen weten. Ze staan gemakkelijk in contact met dit moment. Ze zijn goed in aandachtig zijn. Maar kinderen hebben het vaak te druk, net als volwassenen. Ze zijn moe, snel afgeleid, onrustig. Veel kinderen doen te veel en ‘zijn’ te weinig. Worden al groot voordat ze echt klein geweest zijn. Sociaal, emotioneel, in het gezin, op school: kinderen houden soms wel tien ballen in de lucht. Tel hierbij nog eens op wat ze allemaal moeten leren en onthouden. De ‘aanknop’ doet het wel, maar waar zit de ‘pauzeknop’?

    Door te oefenen in aandacht en bewust aanwezig zijn, leren kinderen even te stoppen, op adem te komen en te voelen wat ze nodig hebben op dit moment. Zo komen ze uit de automatische piloot. Ze laten impulsen meer voor wat ze zijn en ze leren ook accepteren dat er dingen in het leven zijn die helemaal niet fijn of cool zijn. Ze leren er aandacht aan te geven. Heel vriendelijke aandacht. Ze leren niets te hoeven wegstoppen. Hierdoor ontstaat begrip voor hun eigen binnenwereld en ook voor die van anderen.

    Door als kind kwaliteiten als aandacht, geduld, vertrouwen en acceptatie te ervaren, kunnen ze die later zelf ook doorgeven aan hun eigen kinderen. Zo wordt het een cirkel van bewuste aandacht geven, ontvangen en doorgeven. Los van gisteren, vrij van morgen. Zo staan je kinderen stevig in het ‘nu’. Als een jonge boom. Met veel ruimte om te groeien en zichzelf te mogen zijn. Jong geleerd is oud gedaan.

    Mindfulnessoefeningen zijn geschikt voor elk kind dat het fijn vindt zijn hoofd vol gedachten tot rust te brengen, gevoelens wil voelen en leren begrijpen, en zich beter wil leren concentreren. Ze zijn ook geschikt voor elk kind dat behoefte heeft aan zelfvertrouwen en te mogen zijn zoals hij is. Veel kinderen zijn behoorlijk onzeker over zichzelf, vinden zichzelf niet goed of niet leuk genoeg. Ze piekeren, worstelen met hun zelfbeeld en reageren hierop met zich terug te trekken of juist op te vallen, met pleasen of alleen aan zichzelf te denken; met pesten of stoer doen. Ze raken verstrikt in houdingen die iets lijken op te leveren.

    Zijn mindfulnessoefeningen ook geschikt voor kinderen met ADHD, dyslexie en aan autisme verwante stoornissen? Ja, de meeste kinderen vinden de oefeningen bijzonder fijn. De oefeningen zijn natuurlijk geen remedie tegen aandoeningen. Mindfulness is in die zin geen behandeling. Kinderen leren door mindfulness wel anders omgaan met klachten of problemen die er nu eenmaal zijn (zoals storm in je hoofd, steeds maar ‘moeten bewegen’ of meteen ‘doen wat je denkt’).

    In mijn praktijk Losjes in Balans kijk ik graag met kinderen mee en ondersteun ik waar nodig. Zowel individueel als in groepsverband.

    – Birgit van de Weijer

     

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply