Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Positieve gezondheid bij kinderen
    Rate this post

    Drie keer per jaar zit Anne (14) bij Heidi van de Wielen in de spreekkamer in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Heidi is verpleegkundig specialist in opleiding met aandachtsgebied kinder-MDL (maag-, darm- en leverziekten). De reden dat Anne bij haar komt, is dat ze van kleins af aan een chronische darmontsteking heeft. Ze moet daarom regelmatig op controle komen. Een mooi moment om met Anne te bespreken hoe het met háár gaat; niet alleen met Annes ziekte. 

    ‘Bij veel wat Anne doet, moet ze rekening houden met de consequenties van haar ziekte, zoals vermoeidheid. Dat vraagt veel van een kind’, vertelt Heidi. ‘Vaak moet Anne ‘nee’ zeggen als klasgenootjes na school nog wat gaan afspreken, omdat ze te moe is. Wat doet dat met je? En kunnen we daar iets aan veranderen? Dat soort dingen wil ik ook bespreken met mijn patiënten. Het hoort ook bij iemands gezondheidswelzijn.’

    Wat kan iemand wél?

    ‘Het feit dat je een chronische ziekte hebt, kun je niet veranderen, maar je hebt wél invloed op hoe je met de chronische ziekte omgaat. Een manier om hierover in gesprek te komen, is het spinnenweb van positieve gezondheid. Daarmee krijg je een compleet beeld van iemands omgang met gezondheid en de invloed van een chronische ziekte op het kind. Dit gebeurt aan de hand van zes onderwerpen: lichamelijk functioneren, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. De focus ligt daarbij op wat iemand wél kan en wat hij of zij echt belangrijk vindt in het leven.’

    Vriendjes en vriendinnetjes

    Heidi wilde graag het spinnenweb ook bij kinderen gaan gebruiken en maakte een vertaling. ‘Ik ben maar gewoon begonnen. De termen die bij het web voor volwassenen stonden, heb ik vertaald naar termen waar kinderen zich in herkennen: ‘vriendjes en vriendinnetjes’, ‘lekker in je vel zitten’, ‘vrolijk zijn’. Inmiddels is er een officieel kinderspinnenweb gemaakt door het Institute for Positive Health, maar op het whiteboard in haar spreekkamer – hangend op kinderooghoogte – hangt ook nog steeds de zelfgemaakte versie.’

    Goed gesprek

    Met een aantal kinderen is ze op deze manier het gesprek aangegaan. Zo ook met Anne. ‘Anne zou ik omschrijven als een stil, gesloten meisje. Het is soms lastig om contact met haar te krijgen’, vertelt Heidi. ‘Samen gingen we voor het whiteboard zitten. Een veilige opstelling, want je hoeft elkaar niet aan te kijken.’ En toen begon het verhaal. Dat ze zich buitengesloten voelt in de klas. Over haar relatie met haar ouders. ‘We hebben een goed gesprek gehad. Het web vormde daarbij een laagdrempelige gespreksopener om te bespreken waar zij mee zit. Wat wil je precies bereiken, wat kun je daar zelf aan doen, en hoe kunnen wij je daarbij ondersteunen?’

    Heidi ziet het web enkel als een middel. ‘Vanuit Kindergeneeskunde is er altijd al aandacht geweest voor het psychosociale aspect van de patiënt. De verschillende onderdelen van iemands gezondheid neem ik al langer mee. Het is juist de positieve manier van de visie op gezondheid, die aansluit op wat we de kinderen met een chronische ziekte willen bieden. Je hoort er wél bij, ondanks dat je een chronische ziekte hebt.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply