Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Snel uit het medische circuit
    Rate this post

    Moeheid, buikpijn, hoofdpijn, algehele malaise. ­Jaarlijks zien kinder- en jeugdpsychologen Ineke Wösten en Chantal van Ree in Dordrecht zo’n honderd kinderen die door de kinderarts zijn doorverwezen met dergelijke ‘vage’ klachten. ‘Belangrijk is natuurlijk dat eerst een lichamelijke oorzaak wordt uitgesloten’, vertellen ze. ‘Daarna gaan wij werken aan een oplossing.’

    Hoe ze dat doen, beschrijven ze in een pas verschenen boek. ‘Goed in je vel’ is de titel van deze cursus voor jongeren met onverklaarde lichamelijke klachten (OLK). ‘Een cursus specifiek voor jongeren bestond nog niet’, zeggen zij. ‘Dat vonden we een gemis. Juist in de tienerjaren kun je grotere problemen op latere leeftijd voorkomen.’

    De cursus is bedoeld voor zorgverleners die werken met kinderen van circa 12 tot 16 jaar met OLK. Maar zelf werken de auteurs al jarenlang succesvol met deze groep. ‘Zodra een lichamelijke oorzaak is uitgesloten, moeten deze jongeren wat ons betreft zo snel mogelijk uit het medische circuit.’ Wösten en Van Ree zijn in dienst van de ggz-instelling Yulius en al vijftien jaar gedetacheerd op de kinderafdeling van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. ‘Doordat wij in het ziekenhuis gevestigd zijn, is onze drempel laag en zijn de lijnen met de kinderartsen kort.’
    Van Ree en Wösten gingen door de jaren heen deze tieners steeds vaker in groepsverband zien en dat werkt. Van Ree: ‘In een groep leren ze van elkaars ervaringen, geven ze elkaar tips en denken ze samen na over opdrachten.
    Ze ervaren dat ze niet de enigen zijn met deze klachten.
    Er ontstaat een mooie groepsdynamiek.’ Er zijn zes bijeenkomsten en een terugkomdag. Ouders blijven op afstand betrokken bij de behandeling.

    Gevolgenmodel
    Centraal in hun aanpak staat het zogeheten ‘Gevolgenmodel’, vertelt Wösten. ‘Dat houdt in dat we niet speuren naar oorzaken, maar de nadruk leggen op vaardigheden waarmee de cursisten kunnen voorkomen dat de klachten hun leven gaan beheersen. We doen dat op de gebieden ‘aandacht-denken-doen’. Ze leren de aandacht op iets anders te richten dan op de klachten, het piekeren en ­rampzalige gedachten te onderbreken en vermijdings­gedrag te doorbreken.’
    OLK kan heel grote gevolgen hebben in het leven van een kind, vertellen ze. ‘Het leidt op korte termijn vaak tot schoolverzuim en minder sociale contacten. Het kan de ontwikkeling van een jongere zelfs helemaal stilleggen. Maar op lange termijn zijn de gevolgen ook groot. Als deze groep geen hulp krijgt, dan is in het latere, volwassen leven de kans op angst- en depressieklachten groter.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply