Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Thuisprikservice voor oncologiepatiënten
    Rate this post

    Speciaal voor patiënten met kanker kent het Zaans Medisch Centrum sinds 2018 een thuisprikservice. Verpleegkundig consulent Marianne de Waard: ‘Een vaste verpleegkundige komt eens per maand bij de mensen thuis om medicatie toe te dienen, en kan meteen eventuele problemen signaleren en aan de specialist doorgeven.’

    Marianne legt uit: ‘Om het lichaam sneller te helpen herstellen na chemotherapie, hebben patiënten medicijninjecties nodig. Bijvoorbeeld voor de aanmaak van witte bloedlichaampjes, voor de versterking van botten (bij uitzaaiingen in het bot – red.) of voor de hormoontherapie na borstkanker. Wij komen daarvoor nu bij de mensen thuis.’

    ‘Hoe gaat het met u?’
    Hoewel er meerdere organisaties zijn die mensen kunnen helpen met injecties thuis, is de service van het Zaans Medisch Centrum uniek in zijn soort, zo vertelt Marianne: ‘Voorheen stuurde de specialist een formulier naar een externe prikservice en daarna waren de patiënten letterlijk uit beeld. Hoe verdragen ze de medicijnen? Is er sprake van bijwerkingen? Dat weet de specialist dan allemaal niet.’ ‘Om de kwaliteit van de zorg verder te verbeteren hebben we – samen met apotheker Martin Schuitenmaker van de ZaanApotheek – het plan opgepakt om als oncologieverpleegkundigen bij de mensen thuis langs te gaan. Met ons team van vier verpleegkundigen bezoeken we nu alle oncologiepatiënten, van Alkmaar tot Amsterdam. Vaak kennen de mensen ons al, omdat we ook werken op de afdeling waar ze chemotherapie krijgen.’

    Voordelen voor de patiënt
    Voor de patiënten is het niet alleen prettig om iedere keer een bekend gezicht te zien, ook het feit dat de verpleegkundigen aan het ziekenhuis verbonden zijn, heeft grote voordelen. ‘We noteren de toediening en eventuele bijzonderheden in het elektronisch patiëntendossier (EPD) en bespreken dit zo nodig met de specialist.’
    ‘Ook als we zelf signaleren dat een patiënt extra zorg of aandacht nodig heeft, weten we precies de juiste paden in het ziekenhuis te bewandelen. Dankzij onze informatie in het EPD weet iedereen in het ziekenhuis hoe het met de patiënt gaat.’

    Geen verspilling van medicijnen
    Naast een beter afgestemde zorg draagt de thuisprikservice ook bij aan kostenbesparing. Marianne: ‘Patiënten die van een andere thuisprikservice gebruikmaken, krijgen soms voor wel drie maanden aan medicijnen mee naar huis. Wordt er na anderhalve maand besloten om niet met de injecties door te gaan – bijvoorbeeld vanwege bijwerkingen – dan kun je al die dure medicijnen weggooien. Wij nemen alleen die medicijnen mee die we voor die dag nodig hebben. Zo zorgen we samen met de ZaanApotheek ook nog eens voor minder verspilling.’

    ‘Zeer tevreden over thuisprikservice’

    Patiënt Agnes Jongbloed maakt gebruik van de thuisprikservice van het Zaans Medisch Centrum. Vanwege uitgezaaide borstkanker krijgt ze elke maand twee injecties. Een om de botten te versterken, een voor de hormonale behandeling. ‘Ik vind het een luxe dat verpleegkundige Marianne de Waard bij me langskomt. Nu hoef ik nog maar eens per kwartaal naar het ziekenhuis voor controle.’ Marianne komt langs op een vooraf afgesproken tijdstip. ‘Meestal is dat in de avond. Het is fijn dat je steeds met dezelfde persoon te maken hebt. En ze is er niet alleen voor de prikken, maar vraagt ook altijd hoe het me gaat. Die persoonlijke aandacht vind ik wel heel prettig.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply