Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Veilige omgeving, respectvolle behandeling
    Rate this post

    De kinderafdeling van ziekenhuislocatie Scheper (onderdeel van Treant Zorggroep) heeft opnieuw de prestigieuze Gouden Smiley ontvangen. ‘Dit keurmerk bewijst dat zieke kinderen op onze afdeling verzekerd zijn van de best mogelijke zorg. Ze zijn bij ons in veilige en vertrouwde handen’, benadrukt afdelingshoofd Harry Oosterveld.

    Om in aanmerking te komen voor een Gouden Smiley, moet een kinderafdeling aan maar liefst 32 criteria voldoen. Zo zijn kinderen op ziekenhuislocatie Scheper verzekerd van een veilige omgeving, een respectvolle behandeling en lekker en gevarieerd eten. Er zijn (gratis) internetfaciliteiten beschikbaar en er is speelgoed in alle soorten en maten. ‘Van kleurplaten tot iPads’, licht Oosterveld toe.

    Prikje
    Een Gouden Smiley staat ook garant voor voorlichting op maat. ‘Het kind én zijn ouders krijgen volledige en begrijpelijke informatie over de ziekte en het behandeltraject. Verder kunnen ouders altijd blijven slapen en ze mogen aanwezig zijn bij bepaalde verrichtingen’, belooft het afdelingshoofd.
    Bovendien doen de artsen en verpleegkundigen er alles aan om pijn te voorkomen of te verminderen. Maar een prikje doet toch pijn? ‘Dat klopt en daar moet je niet over liegen. Als een prikje nodig is, geven we vooraf goede uitleg. Dan vertellen we ook dat een prikje even pijn doet. We blijven altijd eerlijk. Ook dat is goede zorg.’

    Bejegening
    De Gouden Smiley is een initiatief van de Stichting Kind en Ziekenhuis, die kinderafdelingen in ons land elke drie jaar langs de meetlat legt. Behalve een beoordeling op locatie vragen ze ook kinderen en hun ouders naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat de kinderafdeling van ziekenhuislocatie Scheper bijzonder hoog scoort op het gebied van bejegening en de open sfeer. ‘Bij al onze handelingen stellen wij het belang van het kind voorop. Dat uitgangspunt wordt gewaardeerd.’ Tot slot wijst Oosterveld op de noodzaak van goede nazorg. ‘Als kinderen na een ziekenhuisopname weer naar huis gaan, hebben ze vaak nog allerlei vragen. Daarom kunnen kind en ouders altijd contact met onze afdeling opnemen. Die drempel is heel laag.’

    Primeur
    Het behalen van een Gouden Smiley is niet eenvoudig: slechts tien ziekenhuizen zijn daar tot dusver in geslaagd. In het Noorden heeft Emmen zelfs de primeur. ‘Daar zijn we supertrots op; een prestatie van het hele team’, reageert Oosterveld. ‘Maar zorg kan altíjd beter’, benadrukt het ­afdelingshoofd. Zo zijn er plannen om de samenwerking tussen kinder- en kraam­afdeling nog verder te verbeteren. ‘Wij blijven voortdurend investeren in de best mogelijke zorg. Daar hebben kinderen recht op.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply