Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Wat heb ik toch een mooi beroep!’
    Rate this post

    Geen twee dagen zijn hetzelfde als je verloskundige bent. En je werkdag valt ook niet mooi tijdens kantooruren, want een bevalling laat zich niet plannen…

    19.00 uur
    Ik neem de dienst van mijn collega over. Samen bespreken we de bijzonderheden van de dag en nemen we de geplande visites door. Door deze overdracht zorgen we ervoor dat, wanneer iemand belt, wij weten waar dit over gaat.

    20.25 uur
    Ik word gebeld door Reinier. Hij is de man van Lisanne, een cliënt van ons. Lisanne is al 41+4 weken zwanger van haar 2e kindje. Over 2 dagen staat de inleiding gepland. Lisanne had ervoor gekozen om ingeleid te worden bij 41 weken, maar omdat de extra overtijdcontroles in het ziekenhuis goed waren, besloot zij toch te wachten tot haar lichaam er zelf klaar voor zou zijn. Reinier vertelt dat Lisanne weeën heeft, iedere 3-4 minuten, en dat ze denkt dat de bevalling begonnen is. Ik besluit bij haar langs te gaan. Ze is blij dat de bevalling nu eindelijk gaat beginnen!

    00.20 uur
    Ik verlaat het ziekenhuis. 2 uur geleden is er bij Lisanne en Reinier een prachtige gezonde dochter geboren. Alles is gelukkig goed gegaan en ze hopen in de ochtend naar huis te gaan. Ik ga nog even slapen voordat de dag begint!

    05.00 uur
    Cliënt Fatima belt: de temperatuur van haar pasgeboren baby is te laag. Ik geef haar adviezen en instructies om mij terug te bellen als de temperatuur niet stijgt.

    09.00 uur
    In het zonnetje start ik mijn visites. 6 kersverse mama’s en hun pasgeboren baby’s staan op mijn planning! Ik houd de controles van moeder en kind in de gaten en waar nodig geef ik adviezen en beantwoord ik vragen. We hebben het over de bevalling en we geven voorlichting over onder andere anticonceptie.

    13.05 uur
    Tijd voor lunch! Na alle visites en 10 telefoongesprekken verder neem ik samen met de assistente de bijzonderheden van haar telefoongesprekken door. Zij staat alle cliënten te woord die via de afsprakenlijn bellen. Bijvoorbeeld voor vragen of uitslagen, of om zich aan te melden.

    15.00 uur
    Administratie: heel belangrijk. Alle controles, telefoon­gesprekken en onderzoeken documenteren we in het dossier van de cliënt. Dat maakt het voor elke verlos­kundige direct inzichtelijk, zodat iedereen ervan op de hoogte is hoe het met de cliënt en haar zwangerschap is. Ook onze kraamvisites worden hierin gedocumenteerd.

    15.55 uur
    Vandaag bel ik ook cliënt Marieke. Zij kreeg vorige week te horen dat het hartje niet klopte bij 7 weken zwangerschap. Een miskraam. Heel verdrietig voor haar. Ik wil graag weten hoe het met haar is.

    17.10 uur
    Ik ben net terug van een huisbezoek bij cliënt Michelle. Zij voelde de baby heel de dag al weinig bewegen en was ongerust. Gelukkig klonk het hartje goed en voor extra controle heb ik haar naar de gynaecoloog gestuurd.

    18.20 uur
    Mijn dienst zit er bijna op. Ik bekijk alle binnengekomen post en uitslagen, bijzonderheden noteer ik of bel ik door aan de cliënt. De 20-wekenecho’s die mijn collega vandaag heeft gemaakt, verwerk ik ook in het dossier.

    19.00 uur
    Einde van mijn dienst. Ik ben een beetje moe maar vooral voldaan! Mijn collega neemt de dienst over. Wat hebben wij toch een mooi beroep!

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply