Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Weer met plezier naar school
    Rate this post

    ‘Leesvlinderen’ is uitgevonden door Mark. Op school was hij een rustige, sociale en beleefde jongen van 9 jaar die kon goed rekenen. Maar lezen en spellen bleven moeilijk. Thuis veranderde zijn gedrag. Hij werd onzekerder, boos en verdrietig en ging zichzelf steeds dommer vinden.

    Mark ging steeds vaker met tegenzin naar school, maar dat was op school niet merkbaar. Na uitgebreid onderzoek adviseerde de psycholoog om met Mark naar De Leesvlinder te gaan. Daar constateerden Marjan en Nanda dat het voor Mark hardnekkig moeilijk was om de goede klanken automatisch bij de lees- en schrijfletters te vinden. Bij De Leesvlinder leert Mark de letter- en klanksystemen.
    Hij had nog nooit bedacht om naar zijn mond te kijken als hij een klank maakt. Dat is één grote ontdekkingstocht waar hij blij van wordt.
    Mark gaat graag naar De Leesvlinder omdat daar alles lukt! Thuis noemt hij het oefenen ‘leesvlinderen’. En dat betekent vooral: veel spelletjes doen! Hij haalt de [uu],[ui] en [eu] niet meer door elkaar en de [ie] en [ei] ook niet. En de [b] en [d] zijn eindelijk gewoon twee ­verschillende letters geworden. Wie had gedacht dat je met spelletjes doen zoveel kunt leren over letters en klanken? Hij onthoudt de letters en klanken nu veel beter. En dat is te merken! Want hij is ook op school flink vooruitgegaan met het lezen van woorden en zinnen, en ook met zijn spelling. En hij heeft voor het eerst zelf een boek uitgezocht om te gaan lezen. Fantastisch!

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply