Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Weet welk beeld je wilt creëren
    Rate this post

    Beeld is in onze moderne maatschappij van groot belang. Veel mensen denken in beelden; ze zijn visueel ingesteld. Termen als ‘beeldmateriaal’, ‘beeldvorming’, ‘beeldmerk’ en ‘beeldgebruik’ zijn geen reclamejargon meer. De hoeveelheid beeldmateriaal die we online aangereikt krijgen en delen via allerlei social media, groeit explosief. Het is dus niet zo verwonderlijk dat er ook aandacht is gekomen voor het persoonlijke beeld van mensen.

    In de zakelijke wereld is ‘personal branding’ een gevleugeld begrip geworden. We zijn gewend aan te nemen dat producten van een bekend merk beter, lekkerder, duurzamer en duurder zijn; kenmerken waarmee die producten zich onderscheiden van niet-bekende merken. Tegenwoordig worden (ambitieuze) mensen aangespoord om van zichzelf een merk te maken: beter, professioneler, met meer ervaring en winstgevender; kenmerken waarmee ze zich onderscheiden van anderen. Wat zegt jouw beeld? En wat voor effect heeft dit op jou en je functioneren? Wel eens bij stilgestaan?

    Het is even wennen
    We staan er niet eens meer bij stil, maar producten verkopen beter als hun verpakking behalve mooi en aantrekkelijk van design, ook duidelijk aangeeft wat je van de inhoud mag verwachten. Verpakking en inhoud dienen congruent (= met elkaar in overeenstemming) te zijn. ‘De verpakking dwingt tot kennis van de inhoud’, zei ooit een wijs man.

    Bij mensen werkt het precies zo
    ‘Het gaat niet om mijn buitenkant, maar om mijn innerlijke kwaliteit’, hoor ik mensen wel eens zeggen. Klopt! Maar in deze tijd van beeld en uitbeelding is het verstandig om je innerlijke kwaliteit zo authentiek mogelijk tot expressie te brengen aan je buitenkant. Je uitstraling geeft mensen een indruk van de kwaliteit(en) die ze bij je kunnen verwachten.‘Ze moeten me maar nemen zoals ik ben’ is ook een veelgehoorde uitspraak. Dat doen ze ook – op basis van wat je hen als beeld aanbiedt. Onbewust en misschien zelfs ongewild. Want niemand weet hoe je werkelijk bent; zeker niet in een eerste contact.

    Best
    Iedereen heeft het erover dat je moet veranderen. Ik vind dat niet nodig. Niet veranderen, maar verbeteren. Ieder mens is goed zoals hij of zij is, maar het kan altijd beter en als professional ga ik voor ‘best’. Wat is ‘best’? Grip hebben op de omstandigheden en situaties in je leven, meer inzicht in je eigen blinde vlekken en hoe je ermee omgaat, meer emotionele stabiliteit omdat je zelfbewuster bent, meer compassie kunnen opbrengen omdat je zelf niet meer zo kwetsbaar bent..
    Kortom: de beste versie van jezelf naar buiten brengen.

    Comfortzone
    Je leest overal dat je ‘uit je comfortzone moet stappen’ om iets te bereiken. Maar als dat zoveel stress creëert dat het je verlamt, kun je onmogelijk effectief actie ondernemen en gebeurt er dus niets. Leer gewoon hoe je de grenzen van je comfortzone van binnenuit kunt oprekken. Dan kun je er lekker in blijven zitten en verleg je toch je grenzen.

    Als het erom gaat een onvergetelijke indruk te vestigen en een levendige herinnering te blijven in het brein van mensen die voor jou belangrijk zijn, is een Personal Impact training wellicht een grote stap in de goede richting.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply