Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Wij maken altijd duidelijk dat alles bespreekbaar is’
    Rate this post

    Afscheid nemen van een dierbare en hem of haar ­begeleiden naar de laatste rustplaats heet een uitvaart. Het verzorgen van een uitvaart is het beroep van Catrien Coolsma en zakelijk partner Otto van den Bosch. Vanaf het eerste telefoontje tot aan de verzending van de bedankkaarten is Catrien er om de familie te adviseren en te begeleiden bij alle zaken die na een overlijden moeten worden geregeld.

    Wat gebeurt er bij en direct na het eerste telefoontje?
    ‘Een telefoontje is meestal van een familielid. Ik kan 24 uur per dag worden gebeld, dus ook ’s nachts. Ik vraag altijd als eerste wat er is gebeurd en of de huisarts al langs is geweest om het overlijden vast te stellen. Daarna bel ik Otto en gaan wij met zijn tweeën naar de mensen toe. Wij werken vooral in de drie noordelijke provincies en streven ernaar binnen anderhalf uur ter plekke te zijn. Dat vertel ik tijdens het eerste telefoongesprek en onderweg berichten wij nog een keer hoe laat wij denken aan te komen. Dat is belangrijke informatie voor mensen die net zoiets ingrijpends als een overlijden hebben meegemaakt en op je wachten.
    Als wij aankomen, dan hebben wij geen standaard handelswijze. Door het stellen van vragen vormen wij ons een beeld van de situatie van dat moment. En dan is het niet alleen luisteren met je oren, maar ook met je ogen, je intuïtie en je gevoel. Relaties zijn vaak heel ingewikkeld. Misschien was er onenigheid of zien mensen elkaar na lange tijd weer. Was de dood onverwacht of niet? Was de overledene jong of niet? Soms is er sprake van zelfdoding. Elke situatie is anders.’

    Wat is het vervolg?
    ‘Wij vragen of de opbaring van de overledene thuis zal zijn of in een uitvaartcentrum. In het geval van het laatste moet er direct een keuze gemaakt worden voor een kist. Bij opbaring thuis kan de overledene op bed blijven en zorgen wij voor een koelplaat onder het lichaam. Uiteraard kan er ook voor gekozen worden dat de overledene bij thuisopbaring al meteen in een kist komt. Wij overleggen met de familie over de laatste verzorging, het afleggen van het lichaam. Wil de familie meehelpen bij de verzorging of wordt het aan ons overgelaten? Daarna bespreken wij of er rouwkaarten en advertenties moeten komen, dat moet vaak de eerste dag al worden geregeld. Hierna kunnen we stap voor stap de uitvaart vorm geven. Dat doen wij aan de hand van een draaiboek, dat wij in stukken onderverdelen: eerst dit, dan dat. In principe komen wij elke dag langs en bespreken en regelen wij de vervolgstappen.’

    Hebben nabestaanden een grote keuzevrijheid omtrent de uitvaart en raden jullie wel eens iets af?
    Er zijn veel keuzemogelijkheden. De keuze voor een begrafenis of crematie is natuurlijk van belang. De plek van opbaring, komt de overledene op een baar of in een kist, wat voor kist, kaarten, advertenties, bloemen, muziek, foto’s… ga zo maar door. Wij maken altijd duidelijk dat alles bespreekbaar is. Wij raden nooit expliciet iets af. Wij leggen wel uit wat de consequentie van de keuze is. De hoogte van het budget is ook van invloed. Er zijn steeds vaker voorgesprekken met families waarin een familielid gaat overlijden. Dan kan bij leven de wensen worden aangegeven en is de familie al iets voorbereid op wat komen gaat. Dat gaat dan zowel over de inhoud van de uitvaart als dat wij niet meer nieuw en vreemd zijn als het moment van overlijden daar is.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply