Aan ieder leven komt een einde, waarna een periode van rouw volgt. Deze fase gaat doorgaans gepaard met veel verdriet en verwarring. In deze zware tijd hebben nabestaanden veel behoefte aan een arm om hen heen, een luisterend oor en rust. Met name die laatste is vaak lastig te realiseren in deze hectische tijd.
Na een overlijden moet er veel geregeld worden, ook al staat je hoofd hier vaak helemaal niet naar. Het is dan ontzettend fijn als een ervaren persoon met je meedenkt. Marion Hermans van Nabestaandenzorg Amsterdam is zo iemand. ‘Naast professional organizer ben ik ook nabestaandenbegeleider. Als een dierbare overlijdt, is dit een ingrijpende en lastige periode waarin ik graag de helpende hand bied. Ik ondersteun nabestaanden bij het afhandelen van het nalatenschap en het opruimen van persoonlijke bezittingen.Vooral dit laatste is vaak een emotionele klus. Al die herinneringen die tevoorschijn komen… Hoe kun je nu spullen wegdoen die van jouw geliefde dierbare geweest zijn?’
Rust in de rouwperiode
‘Veel nabestaanden hebben behoefte aan tijd en ruimte bij het uitzoeken van de persoonlijke spullen van de overledene. Dit is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als het huis leeggehaald moet worden nadat het verkocht is. Bovendien is het onderdeel van het verwerkingsproces. Hoe lastig het ook is; het hoort bij een overlijden. Gelukkig kan ik de nabestaanden hierbij ondersteunen, waardoor het proces ietsje makkelijker wordt. Achteraf hoor ik vaak dat als deze klus eenmaal gedaan is, het ontzettend veel rust geeft. En dat kun je goed gebruiken in een rouwperiode. Ik geef altijd het advies om de spullen van de overledenen te sorteren in drie groepen: wat wil je echt graag bewaren, waar kun je iemand anders blij mee maken en welke spullen kun je bijvoorbeeld verkopen of aan een goed doel schenken? Dit geeft al veel overzicht. Verder is het belangrijk dat je jezelf bij de spullen die je wilt houden de vraag stelt: word ik hier blij van? Want waarom zou je spullen bewaren waar je verdrietig van wordt?’, zegt Marion begripvol.
Oog en oor voor emoties
‘Naast het sorteren van spullen, zijn er na een overlijden nog veel meer zaken te regelen. Ook hierbij kan ik helpen. Bij het afhandelen van deze zaken heb ik altijd oog en oor voor verdriet en emoties van de nabestaanden en we werken op het tempo dat voor hen het beste voelt. We kunnen onder andere aandacht besteden aan de melding van het overlijden aan verschillende instanties, verzekeringen, pensioen, belastingen, bankzaken, erfrecht en nalatenschappen. Ook help ik de nabestaanden met dingen die gemakkelijk vergeten worden, zoals het opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen en het omzetten van een herdenkingsstatus of verwijderen van social media, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Door mijn ruime ervaring weet ik precies hoe dit aangepakt moet worden en ook dat geeft weer rust voor de nabestaanden. Om alle praktische en financiële zaken zo goed mogelijk af te handelen, is een levenstestament zeer aan te bevelen. Dit geeft de nabestaanden overzicht en rust omdat alles eenvoudig terug te vinden is in één document. Daarnaast wordt hierin vastgelegd wie je belangen mag behartigen op het moment dat je hiertoe zelf niet meer in staat bent. Ik adviseer iedereen een dergelijk document op te stellen. Dit geeft veel rust voor iedereen’, aldus Marion.
Reageer op dit artikel