Annemarie van den Broek was na een slechte ervaring bij de kaakchirurg bang geworden om naar de tandarts te gaan. Die angst bleef jarenlang bestaan. Toen ze een nieuw probleem kreeg, werd ze doorverwezen naar een mondhygiënist om haar te kunnen helpen. Maar op de achtergrond speelde nog steeds die angst. Het zou toch niet zo zijn zoals de vorige keer?
Angst voor een bezoek
‘Ik was eigenlijk nooit bang voor een tandheelkundige behandeling, tot een verschrikkelijke ervaring twintig jaar geleden. Dat was bij een kaakchirurg in het ziekenhuis. Mijn verstandskies moest getrokken worden, maar de verdoving werkte niet goed, omdat het te verdoven gebied ontstoken was. De verstandskies werd daarom nagenoeg zonder verdoving getrokken. Het was als een verschrikkelijke nachtmerrie, het deed ontzettend veel pijn. Sinds die operatie was ik bang voor alles wat met tandheelkundige behandelingen te maken had.’
Het eerste bezoek
‘In 2018 kreeg ik last van parodontitis, een vergevorderde tandvleesontsteking. Ik vroeg een vriendin van me, de voorzitter van de Vereniging van Mondhygiënisten, of ze een goede behandelaar wist. Ik wilde eigenlijk dat zij zelf de behandeling zou uitvoeren, want ik ken haar. Ze heeft alleen geen eigen praktijk en verwees me door naar MondClinic. Ik zei, eigenlijk moeten ze de behandeling op een hele rustige manier uitvoeren. Dat deden ze. De eerste keer hebben we eigenlijk alleen gepraat. Ze legden heel zorgvuldig uit hoe de behandeling eruit zou gaan zien, wat ze gingen verdoven en wat ik kon verwachten. De behandeling zelf ging in stukjes, en ze vroegen steeds hoe het met me ging. Dat was heel erg fijn, en heel persoonlijk.’
Ver boven verwachting
‘Mijn mondhygiënist bij MondClinic, Ilse, is echt geweldig. Ze voelt precies aan wat ik wel en niet aankan en het is altijd goed verdoofd waardoor ik geen pijn heb. Ik volg de instructies ook allemaal op: goed poetsen en rageren! De resultaten van de behandeling waren voor mij en de mondhygiënist ver boven verwachting. De parodontitis is sterk verminderd en mijn vertrouwen in de tandzorg is weer helemaal hersteld.’
Een overwinning
‘Nu kom ik elke drie maanden terug voor een controle en het laten reinigen van mijn tanden. Waar sommige mensen graag naar een masseur gaan, ga ik met veel plezier naar de mondhygiënist. Ik ben er niet meer weg te slaan. Steeds wanneer ik kwam en een goede ervaring had, kreeg ik stukje bij beetje het vertrouwen terug. Het is echt een overwinning van een hele tijd leven met angst voor een tandheelkundige behandeling. Dat had ik van tevoren nooit gedacht!’
Over MondClinic
Bij MondClinic staat kwaliteit centraal. Alle mondhygiënisten hebben HBO mondzorgkunde afgerond en staan geregistreerd in het kwaliteitsregister mondhygiënisten. Die kwaliteit uit zich ook in de ervaring van de klant: de score op Zorgkaart Nederland is momenteel maar liefst een 9,6!
Reageer op dit artikel