fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • ‘2 liter water per dag’: feit of fabel?

    Valt het jou ook zo op? Al die mensen die tegenwoordig flesjes water bij zich hebben? Op de sportschool, op school en op het werk: overal zien we mensen met flesjes water waaruit ze af en toe een slok nemen. De vraag is of dit zinvol is.

    Water is belangrijk voor ons lichaam. We bestaan tenslotte voor ongeveer 60% uit water. Het water in ons lichaam heeft verschillende functies: het is bouwmateriaal, maar ook oplosmiddel, het is onmisbaar voor een goede warmteregulatie en is onderdeel van alle uitscheidingsproducten. Hoeveel vocht je nodig hebt, hangt af van je gewicht, de mate van inspanning, de buitentemperatuur, wat je gegeten hebt, hoeveel je transpireert, de luchtvochtigheid en verschillende andere factoren. Het zou dus bijzonder zijn als iedereen 2 liter water zou moeten drinken, terwijl we onderling nogal van elkaar verschillen. De Gezondheidsraad geeft zo’n standaardadvies dan ook niet.

    ‘Je moet toch van je afvalstoffen af?’
    Een veel gehoorde reden om veel water te drinken, is dat het lichaam op die manier de afvalstoffen goed kan uitscheiden. Nu is het lichaam daar zonder al dat extra water ook goed toe in staat. Zelfs als je maar 500 ml drinkt, kan de nier daar toch de dagelijkse afvalstoffen mee uitscheiden. Als je veel meer drinkt, bijvoorbeeld meer dan 3 liter, kan dat wel een probleem opleveren: je verliest via de urine dan te veel zouten, wat allerlei problemen kan geven, tot aan zogenaamde ‘watervergiftiging’ aan toe.

    ‘Je huid wordt er mooier van!’
    Sla een willekeurige glossy open en je treft altijd wel een interview aan met een topmodel of actrice. Vaak wordt daarin gevraagd naar het geheim van hun mooie huid, en dat is steevast: water drinken! Er is hier veel onderzoek naar gedaan, en geen wetenschappelijke onderbouwing voor gevonden. Het heeft meer met aanleg te maken of de huid er mooi en stralend uitziet.

    ‘Water maakt slank’
    Extra water drinken vlak voor een maaltijd heeft wel effect op de portie die je eet, maar een uiteindelijk vermageringseffect is niet aangetoond.

    Ons lichaam heeft een ingenieus systeem om de waterbalans op orde te houden. Dat is ook nodig, omdat er zoveel factoren van invloed zijn op onze vochtbehoefte. Daarnaast heeft ons lichaam een heel simpele manier om ervoor te zorgen dat we genoeg drinken, namelijk de dorstprikkel. Drink als je dorst krijgt ((hoog-)bejaarden, zieken en bij gebruik van bepaalde medicijnen). Dit werkt prima, en zorgt ervoor dat je niet kunt uitdrogen. Alle dranken tellen mee; niet alleen water.
    En wat die flesjes water betreft: uit onderzoek onder ­studenten blijkt dat een flesje water bij je dragen nauwelijks bijdraagt tot een hogere vochtinname.

    Auteur Sandra Visser, hoofd Dietetiek MCA

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply