Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • 7 tips tegen stress

    We hebben er helaas allemaal wel eens last van: stress. En dat kan behoorlijk zijn tol eisen. Soms is het onoverkomelijk, maar je kunt het wel zo veel mogelijk proberen te voorkomen of ervoor zorgen dat je op een stress moment adequaat reageert. Met deze 7 tips ga je stress te lijf.

    1. Ontspanningsoefeningen
    Leer jezelf een aantal ontspanningsoefeningen aan die je kunt toepassen op stressvolle momenten. Vooral met ademhalingsoefeningen kun je veel bereiken als je een hoog stresslevel ervaart. Dat mag best simpel zijn: adem bijvoorbeeld een paar tellen via je buik in en adem vervolgens heel rustig via je buik uit. Herhaal dit net zolang totdat je je kalm voelt. Daarnaast zijn yoga-oefeningen een goede manier om te ontspannen. YouTube barst van de goede (én kosteloze) video’s op het gebied van yoga die je naar hartenlust kunt afspelen.

    2. Zorg voor een gezonde levensstijl
    Stress kan voor een groot deel verholpen worden een gezonde levensstijl. Vooral een goede nachtrust is daarbij ontzettend van belang. Stress en slaapproblemen kunnen elkaar enorm versterken. Probeer zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en rond dezelfde tijd op te staan. Het advies luidt om minstens zeven uur te slapen, maar leg daar ook weer niet te veel de focus op, want dat kan juist verlammend werken.

    Naast voldoende slapen zijn gezond eten en beweging belangrijke middelen in strijd tegen stress. Laat alcohol en cafeïne zoveel mogelijk links liggen en zorg voor een gevarieerd eetpatroon, met veel groente en fruit. Door te bewegen komt er een stofje in je hersenen vrij waardoor je je beter voelt. Bovendien kun je door te sporten je gedachten verzetten, wat ervoor zorgt dat je minder piekert. Ben je normaliter niet zo’n sporter? Je hoeft echt niet per se met je gewichten in de sportschool te hangen, ook wandelen of yoga kan al veel goeds doen.

    3. Acupunctuur
    Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar wist je dat acupunctuur heel goed kan helpen tegen stress? Deze behandelmethode met oorsprong in de traditionele Chinese geneeskunde kan de spanningen in lichaam en geest verminderen. Zeker als je je gestrest voelt in aanloop tot een belangrijk moment, zoals stress voor een examen of een sollicitatiegesprek, kan acupunctuur voor verlichting zorgen. Dit kun je bijvoorbeeld bij Praktijk Pietersen laten doen.

    4. Zeg af en toe ‘nee’
    Veel mensen vinden het allesbehalve leuk om nee te zeggen. En daarom doen ze veel dingen waar ze eigenlijk geen zin in hebben: van verplichte familiebezoekjes tot helpen verhuizen. Een overvolle agenda kan voor veel stress zorgen. Tijd om te strepen in activiteiten en vaker nee te zeggen. Als je het nog lastig vindt om te bepalen welke dingen je wel of wilt doen, kun je om bedenktijd vragen. Heb je eenmaal besloten dat je ‘nee’ wilt zeggen? Wees altijd vriendelijk, maar beslist. Realiseer je dat het niet nodig is om een uitgebreide toelichting te geven., je bent dit de ander niet verschuldigd.

    5. Schrijf op waar je stress van krijgt
    Probeer voor jezelf te achterhalen waar de stress vandaan komt. Stress kan vele verschillende oorzaken hebben, van spanning op werk tot relatieproblemen tot heftige gebeurtenissen. Het kan helpen om dit voor jezelf op een rijtje te zetten en op te schrijven. Waar pieker je precies over? Door het op te schrijven krijg je een goed overzicht en het helpt je om alles te verwerken. Heb je een stressgevoel omdat je het gevoel hebt dat je te veel te doen hebt, dan kan het opschrijven helpen met het stellen van prioriteiten. En kan je niet slapen omdat je ligt te piekeren? Als je je zorgen opschrijft, val je daarna mogelijk sneller in slaap.

    6. Mediteren
    Toegegeven: mediteren is lastig op een moment dat je je heel gestrest bent. Het is dan ook beter om het te doen als je weer een beetje tot rust gekomen bent. Mediteren zorgt ervoor dat je stress beter kunt loslaten, maar kan het ook helpen te voorkomen. Meditatie draait voor een groot deel om ademhalen, dus je kunt het als ademhalingsoefening (zie punt 1) zien.

    7. Doe iets leuks
    Soms is het de strijd tegen stress heel simpel: organiseer iets leuks om te doen, of dat nu met vrienden is of alleen is. Al is het alleen maar om te zorgen dat je minder piekert en daardoor minder stress ervaart. Ga naar de bioscoop, trakteer jezelf op een spa dag of geniet van een high tea. Kies voor iets wat je oprecht leuk vindt en je geen energie kost, maar juist oplevert.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply