Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Autoverzekering: niet vanzelfsprekend voor ouderen
    Rate this post

    Steeds meer ouderen rijden nog tot op hoge leeftijd zelfstandig auto. Een goed verzekerde auto lijkt dan vanzelfsprekend, maar voor veel ouderen blijkt het verzekeren van hun auto nog knap lastig te zijn. Veel autoverzekeraars zijn niet blij met ouderen en willen hen niet verzekeren of vragen een veel hogere premie. Ouderen hebben volgens de verzekeraars een hoger risico.

    Mag je ouderen weigeren?
    Verzekeraars staan in hun recht, wanneer die besluiten om ouderen te weigeren bij hun verzekeringsmaatschappij. Ook mogen zij een verhoogde premie vragen. De politieke partij 50Plus heeft laten weten zich ernstig zorgen te maken over deze vorm van leeftijdsdiscriminatie, maar het kabinet wil deze praktijk niet strafbaar maken.

    Consumentenbond
    De Consumentenbond heeft in januari 2018 een onderzoek gepubliceerd met betrekking tot autoverzekeringen voor ouderen. Uit dit onderzoek is gebleken dat meer dan 40% van de verzekeraars geen klanten inschrijft boven een bepaalde leeftijd. Opvallend is dat de verschillende verzekeringsmaatschappijen behoorlijk uiteenlopen qua leeftijdsgrens. Zo hanteert Reaal (Topcar) een leeftijdsgrens van 69 jaar en kunnen auto-eigenaren bij Ditzo, Route Mobiel en United Insurance terecht tot hun 80ste.

    Controleer je verzekering
    Wil je niet voor onverwachte verrassingen komen te staan? Controleer dan als 50-plusser je autoverzekering, bijvoorbeeld op Autoverzekering.nl. Controleer of de verzekeraar ook een leeftijdsgrens hanteert, zodat je niet plotseling wordt uitgeschreven. Daarnaast is het handig om te kijken of de premie ook verandert naarmate je ouder wordt. Wanneer je op tijd je polis controleert, kun je op tijd een nieuwe autoverzekering afsluiten.

    Onverwachts uitgeschreven?
    Wanneer de verzekeraar onverwachts je verzekering opzegt, waardoor je dus niet meer verzekerd bent, kun je een klacht indienen bij de desbetreffende verzekeringsmaatschappij. Wanneer dit niet helpt, kan er een klacht worden ingediend bij Kifid. Kifid is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Dit klachteninstituut probeert dan te bemiddelen tussen jou en de verzekeringsmaatschappij.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply