Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Balans vinden op je werk met mindfulness

    We leven in een tijd waarin veel verandert en waarin die veranderingen steeds sneller gaan. Ook op het werk. De enige zekerheid die er in feite is, is dat alles verandert. De vraag is dan: hoe hou je balans in en tussen al die veranderingen; de hectiek van alledag? Het vinden van die balans, en meer nog: het houden van die balans is een uitdaging, en Mindfulness kan daarbij helpen. Iedereen kan het leren! Je hoeft geen ervaring te hebben.

    Uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels bekend dat Mindfulnessoefeningen heel effectief zijn in het vermind-eren van stress en het voorkomen van burn-out. Werknemers die geregeld mindfulnessoefeningen doen, zijn niet alleen minder gestrest, maar ook tevredener over hun werk.(Hulsheger et al, 2013).
    Verder blijkt dat de Mindfulnesstraining positieve effecten heeft op leervermogen en geheugen, productiviteit en onderlinge verhoudingen op het werk. Medewerkers hebben minder last van stress en negatieve gedachten, zijn zelfbewuster, kunnen grenzen beter aangeven, ervaren contacten met collega’s positiever en communiceren gemakkelijker, zijn aandachtiger, hebben meer focus, zijn creatiever en presteren beter, gaan beter om met conflicten.
    Mindfulness heeft, kortom, een positieve invloed op je gezondheid, mentaal en fysiek!

    Meer innerlijke rust
    Mindfulness is een training van de aandacht en concentratie; de kunst om met aandacht aanwezig te zijn in het hier en nu. Ook op het werk kun je allerlei ingesleten automatische manieren van reageren hebben. Je hebt bijvoorbeeld steeds dezelfde werkwijze en gewoontes, dezelfde manier van omgaan met kritiek of met werkdruk. In de training leer je deze reacties en je gewoontegedrag te doorzien. Je ziet en ervaart mogelijkheden om anders om te gaan met je eigen gevoelens en gedachten en anders te reageren op je omgeving. Je vindt meer innerlijke rust. Je geeft het verzet dat er vaak is tegen moeilijke ervaringen op en accepteert hoe het op dat moment is. Deze openheid naar je ervaringen helpt om wijs om te gaan met (lastige) situaties. Maar een wondermiddel is Mindfulness niet, en hoewel het eenvoudig is, is het net als bij het trainen van je spieren nodig dat je regelmatig oefent.

    Mindfulness steeds populairder
    Grote bedrijven als Shell en Google introduceerden de ­afgelopen jaren Mindfulnessprogramma’s voor hun medewerkers en leidinggevenden. Ook in sectoren als de gezondheidszorg en in het onderwijs is er steeds meer aandacht voor Mindfulness.

    Training
    In een 8-weekse training leer je hoe je je dit eigen kunt maken. Na deze training heb je voor jezelf een goede basis gelegd om zelf verder te oefenen. Oefening en huiswerk maken met oefeningen is belangrijk gedurende de training. Elke sessie heeft een eigen thema, en je kunt je ervaringen met de oefeningen uitwisselen met andere deelnemers. Vaak vinden deelnemers het delen in de groep erg prettig en is er veel herkenning en leren ze van elkaar. Je krijgt theorie bij elke les en geluidsopnames om thuis mee te oefenen. Je kunt de training ook individueel volgen, want niet iedereen wil in een groep. Als je de training individueel volgt, is er meer aandacht voor het persoonlijke verhaal van jou.

    Vergoedingen
    Vraag je werkgever of er mogelijkheden zijn om de training voor je te vergoeden, bijvoorbeeld in het kader van preventie van ziekteverzuim, ondersteuning tijdens ziekteverzuim of persoonlijke ontwikkeling. Met een scholingsbudget kun je de training ook vaak vergoeden. Als ondernemer kun je de training bij ‘bedrijfskosten’ opvoeren.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply