Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Beelddenker of begripsdenker?

    Veel scholen ervaren beelddenken als een ‘nieuw label’. De vraag is of dat terecht is. Beelddenken is er eigenlijk altijd al geweest.

    Geef in een klas iedereen dezelfde informatie en kijk wat men ermee doet. Je zult zien dat er grote onderlinge verschillen zijn. Dit komt door de verschillende manieren die er zijn om informatie te verwerken. Je kunt informatie tot je nemen via horen, zien en voelen. Heb je een voorkeur voor het visuele, dan word je vaak een ‘beelddenker’ genoemd. Je wil informatie ‘zien’ om die te begrijpen en te verwerken. Verwerk je informatie juist beter door te luisteren, dan heb je een auditieve dominantie. Dit wordt ook wel ‘begripsdenken’ genoemd. Bij een kinesthetische dominantie leer je vooral door te doen en ervaren.Veel kinderen met een visuele voorkeur worden (nog) niet (h)erkend in het onderwijs. Vooral in het voortgezet en beroepsonderwijs is beelddenken nog vrij onbekend terrein, terwijl jongeren met een visuele voorkeur regelmatig vast dreigen te lopen in het auditief ingestelde onderwijs. Ze krijgen daardoor nog vaak het idee dat ze ‘dom’ zijn. En hun ouders raken gefrustreerd, doordat ze weten dat ‘het’ er wel in zit, maar er niet uitkomt. Betere resultaten, maar vooral lekker in je vel zitten, begint bij het (h)erkennen van hoe je informatie het liefste verwerkt. Om te kijken hoe je hoofd precies werkt en of er inderdaad sprake is van visuele dominantie. Want een andere manier van denken vraagt om een andere manier van leren. En soms zelfs om een andere manier van leven! Open Your Eyes geeft daarbij graag de nodige ondersteuning en begeleiding.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply