Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Begeleiding voor jouw kind

    Ik krijg heel vaak de vraag ‘Wat doet een orthopedagoog nou precies?’. De vraag is niet heel gemakkelijk te beantwoorden, maar één ding doet de orthopedagoog altijd: het zien van het kind in zijn omgeving, inclusief school en gezin. Maar wat is nu precies de rol van de school, hoe is deze veranderd en welke rol speel jij als ouder in dit geheel? En niet onbelangrijk: wat kun je doen als het niet helemaal gaat zoals het hoort te gaan?

    Vroeger was het allemaal best duidelijk. Op school leerde je rekenen en taal en werd er gewerkt aan lezen, schrijven, werkstukken maken, staartdelingen enzovoort. Als ouder stuurde je je kind naar school om deze vaardigheden op te doen voor later. Jij was de opvoeder en regelde het leven om deze vaardigheden heen.
    Wanneer de leerling niet helemaal goed meekwam in de klas, waren er niet heel veel mogelijkheden. De speciale school bestaat al lang, maar hier kwam je alleen voor in ­aanmerking als je een aantal jaren achterliep. Zomaar een paar extra lessen rekenen was niet zo snel beschikbaar, behalve als je een slimme buurman had natuurlijk.

    Vervaagde scheidslijnen
    De rolverdeling tussen school en ouders is inmiddels door de jaren heen erg anders. Waar de scheidslijn in het begin duidelijk was (ouder was opvoeder, school was onderwijzer) is deze nu vervaagd. Aan de ene kant wordt school geacht aandacht te besteden aan een heleboel (niet direct ‘schoolse’) vaardigheden, zoals motivatie of de sociale vaardigheden. Aan de andere kant wordt van ouders verwacht dat zij aandacht besteden aan vaardigheden zoals lezen en schrijven door dit thuis te oefenen. Deze verdeling heeft dus meer weg van een samenwerking. Dit wordt ook wel ‘educatief partnerschap’ genoemd.

    Mogelijkheden
    Het wordt echter wel moeilijk wanneer je als ouder niet goed weet hoe je dit goed kunt aanpakken; zeker wanneer het kind bepaalde moeilijkheden ervaart in de ontwikkeling van deze vaardigheden. Tegenwoordig zijn er gelukkig meer mogelijkheden voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Scholen zelf hebben meer te bieden, zoals bepaalde programma’s of remedial teachers. Helaas hebben ook scholen te maken met stijgende bezuinigingen en dus minder budget voor dit soort extra diensten.

    Maatwerk
    Het sleutelwoord is tegenwoordig ‘maatwerk’. Er wordt verwacht dat men niet meer denkt in strikte termen, maar er wordt veel meer gekeken naar wat het beste is voor een individuele leerling. Het is de beste benadering: de ene ­leerling leert nou eenmaal beter en sneller met de ene aanpak dan met de andere, die voor de andere leerling wel weer goed werkt.

    Voor veel leerlingen is een beetje extra begeleiding bij sommige vakken of vaardigheden erg goed. Deze begeleiding moet dit soort maatwerk kennen om zo succesvol mogelijk te zijn. LearningPlus werkt altijd met individuele plannen en kijkt naar wat de leerling nodig heeft maar ook wat hij of zij al heel goed kan.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply