Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Begrijpend lezen gaat niet altijd vanzelf
    Rate this post

    Kinderen met een stoornis in het autismespectrum lopen vaker achter met de leerprestaties op het gebied van begrijpend lezen. Dat komt ook door autisme specifieke knelpunten. Het is best ingewikkeld om binnen het onderwijs de leesvaardigheid op de meest ideale wijze te laten aansluiten op de beleving van een kind met ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Bij het fenomeen ‘passend onderwijs’ is dit gelukkig wél steeds meer een belangrijk aandachtspunt.

    Niet alleen een soms letterlijke taalopvatting of het missen van de context in een zin door leerlingen met autisme is een zorgpunt voor docenten, maar ook de vraagstellingen en de manier van klassikaal aanbieden. Passend onderwijs is dan ook niet eenvoudig. De BASS methode is een nieuwe interventiemethode die daarbij helpt. De BASS methode wordt ingezet op het primair onderwijs en speciaal basisonderwijs. In 7 tot 9 lessen leert de jeugdige onder begeleiding van de BASS begeleider om handiger om te gaan met begrijpend lezen.

    Handvatten en strategieën
    De BASS methode geeft handvatten aan een kind en strategieën om te komen tot een juiste manier van het omgaan met de diverse onderdelen die komen kijken bij het begrijpend lezen. Ze leren beter omgaan met teksten en op een slimme manier begrijpen wat de bedoeling is en hoe ze zich kunnen inleven in de schrijver en omgaan met de vraagstellingen.
    De resultaten van de BASS methode liegen er niet om: bij meer dan 95% van de kinderen wordt een enorme vooruitgang gezien, en de kinderen gaan ook bij de CITO-scores zichtbaar vooruit. Het is dus een enorm fijne interventie waar de kinderen hun leven lang plezier van hebben!

    Zorg op maat
    Een BASS begeleider heeft kennis over autisme en is veelal een zorgprofessional, maar er zijn ook interne begeleiders of remedial teachers die geschoold zijn in de BASS methode. De methode gaat uit van Begrijpen, Accepteren, Systematisch en Secuur omgaan met tekst en doet dat op een autismevriendelijke manier. Het is zorg op maat, want elke leerling met autisme is anders.

    Vind een BASS begeleider
    Niet elke school of zorginstelling heeft al een gecertificeerde BASS begeleider, maar via de website kun je een zorgvraag plaatsen en dan is er wel vaak snel iemand beschikbaar. Gelukkig is het zo dat steeds meer scholen ook een eigen BASS begeleider hebben of een samenwerking met een BASS begeleider. Ook nemen steeds meer zorgprofessionals en remedial teachers deel aan de opleiding en worden de gecertificeerde begeleiders steeds vaker op meerdere scholen ingezet voor kinderen met autisme. Dat is enorm fijn voor deze kinderen, want beter begrijpend lezen betekent ook voor later dat ze beter kunnen studeren!

    De BASS methode is ontwikkeld door Paula Zandstra in samenwerking met autismedeskundigen en de ondersteuning van haar man en kinderen.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply