Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Begrip voor jouw gehoorprobleem
    Rate this post

    Goed kunnen horen is meer dan alleen een hoortoestel op of in het oor doen. Ons gehoor is het systeem dat communicatie mogelijk maakt. Als het gehoor niet goed werkt, heeft dat veel invloed op het dagelijkse leven. En daarom is het ook zo belangrijk om op zoek te gaan naar een oplossing zodra je merkt dat je gehoor achteruitgaat. In veel gevallen wordt die oplossing zelfs voor een groot deel vergoed door je zorgverzekeraar.

    ‘Veel mensen die voor het eerst bij ons in de winkel komen, lopen vaak al jaren rond met gehoorproblemen. Aan ons de taak om hen hierbij zo goed mogelijk te helpen. Via het aanmeten van een hoortoestel wordt het gehoor niet hersteld, maar passen we het geluid zo veel mogelijk aan op het restgehoor. Het resultaat staat niet gelijk aan dat van een goed gehoor. Het is daarom belangrijk dat de klant het nieuwe geluid gaat aanvaarden. Bij Hoorbegrip begeleiden we onze klanten hier graag bij, want we willen dat zij weer gemakkelijk kunnen communiceren en genieten van geluid. Hoe goed een hoortoestel ook is, het is slechts een deel van de oplossing’, legt Erik Lodewijk van Hoorbegrip Haarlem & Haarlemmermeer uit.

    Goed luisteren
    Het andere deel van de oplossing bestaat uit het goed luisteren naar de klachten en wensen van de klanten. ‘Vandaar ook onze naam ‘Hoorbegrip’, vervolgt Erik zijn verhaal. ‘Het begeleidingsproces en de psychosociale aanpak spelen hierbij een grote rol. Het is ook belangrijk dat de omgeving begrip heeft voor degene met een gehoorverlies, want de persoon is nog steeds niet goed horend. Ook al heeft hij of zij een hoortoestel. Het draait allemaal om begrip, empathie en communicatie. Ik denk hierbij vooral aan de partner, het gezin, sociale contacten en collega’s’.

    Vergoedingen
    Hoortoestellen zijn er in diverse uitvoeringen en prijsklassen, en Erik wordt regelmatig gevraagd of deze ook vergoed worden door de zorgverzekeraar. Erik: ‘Hoortoestellen zitten in de basiszorg, maar de basiszorg is bij elke zorgverzekering anders ingevuld.’

    Keuzeprotocol Hoorzorg
    ‘De klant moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor een vergoeding. Bij een gehoorverlies van gemiddeld 35 dB per oor of meer vergoeden alle zorgverzekeringen sinds 2013 75% van het hoortoestel. De zorgverzekering bepaalt aan de hand van het vastgestelde ‘Keuzeprotocol Hoorzorg’ welke kwaliteit hoortoestel voor de klant geschikt is om goed te kunnen functioneren thuis en op het werk. Het gehoorprobleem en de hoortoestellen worden ingedeeld in vijf categorieën van categorie 1: zeer eenvoudig, tot categorie 5: meer geavanceerd’, somt Erik op. ‘Er zijn overigens grote verschillen tussen de zorgverzekeringen als het gaat om de hoogte van de vergoedingen. Elke zorgverzekering heeft namelijk andere inkoopprijzen en afspraken gemaakt met de leveranciers. Ik raad consumenten daarom ook aan om zich van tevoren goed te laten informeren door de zorgverzekeringen voordat zij een hoortoestel gaan aanschaffen.’

    De beste hooroplossing
    De klant gaat vervolgens naar de audicien om een geschikt hoortoestel uit te kiezen. ‘Ik kijk altijd eerst naar de hoortoestellen binnen de zorgverzekering. Als de klant daarvoor kiest, dan wordt het hoortoestel voor 75% vergoed door de zorgverzekering. Deze hoortoestellen zijn op zich wel oké, maar behoren niet tot de meest geavanceerde. Als audicien kom ik met een hooroplossing voor de klant, dat is tenslotte mijn werk, maar mag dat niet doen zonder de zorgverzekering. Terwijl de meer geavanceerde hoortoestellen uit de vrije keuzetoestellen de beste resultaten opleveren. Het gaat om de kwaliteit van leven. Als een klant besluit om toch een meer geavanceerd hoortoestel aan te schaffen uit de vrije keuzetoestellen, dan zullen de meeste zorgverzekeringen geen vergoeding betalen. Er zijn echter zorgverzekeringen die wel bereid zijn om de 75% vergoeding te betalen waar de klant binnen het hoorprotocol recht op heeft. De klant moet het resterende bedrag zelf betalen’, legt Erik uit.

    Wist je dat …
    … je bij een naturapolis altijd afhankelijk bent van wat de zorgverzekering heeft afgesproken en toestaat? Bij een restitutiepolis heb je veel meer vrijheid. In veel gevallen kun je kiezen voor een ander product dan dat de zorgverzekering toekent met behoud van de vergoeding. Alle zorgverzekeringen bieden de naturapolis aan, maar niet altijd de restitutiepolis. Vaak hebben ze een zusterbedrijf dat de restitutiepolis aanbiedt.

    Meerwaarde
    Hoorbegrip is een zelfstandig audicienbedrijf met een vestiging in Haarlem en Hoofddorp. ‘Ons team bestaat uit vakkundige en ervaren specialisten die zorg verlenen aan mensen met gehoorproblemen’, vertelt eigenaar en audicien Erik Lodewijk. ‘Hoorbegrip biedt als meerwaarde vakkennis, begrip, begeleiding, maatwerk, service, kwaliteit van aanpassen en de keuze van het product. Ons doel is een goede oplossing aanbieden die écht goed is voor onze klant, daarbij willen we ook behalen wat de klant graag wil.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply