Hoe vertel je een kind dat een geliefd familielid of bijvoorbeeld een dierbare buur is overleden? Mijn advies is om er eerlijk over te zijn. Als een opa van het kind is overleden, zeg dan niet dat hij slaapt, omdat dat zo lijkt. Het kind zou dan bang kunnen worden om ‘s avonds te gaan slapen… Het is een beetje afhankelijk van de leeftijd van het kind wat je allemaal zegt, maar het is belangrijk om het kind te laten begrijpen wat ‘dood’ is. Gebruik je eigen woorden en kijk hoe het kind erop reageert.
Als ik langsga bij de nabestaanden na een overlijden, zijn de kinderen al op de hoogte. Ik vraag dan altijd eerst aan de ouders hoe het kind gereageerd heeft op het slechte nieuws, en praat ook met het kind zelf. Ik vraag wat het kind denkt hoe een begrafenis of crematie eruitziet, leg uit wat er allemaal gaat gebeuren, in voor het kind begrijpelijke woorden.
In de dagen erna moet er van alles geregeld worden rond de uitvaart, en het is ook mogelijk dat een kind daar een rol in speelt. Dat was vroeger niet zo, omdat we gewend waren om kinderen af te schermen van verdriet. Maar als een kind betrokken wordt bij een uitvaart, kan het kind het overlijden beter verwerken, zodat de kans kleiner wordt dat het kind er later last van krijgt. Maar dat verschilt per kind, en het is goed om een kind daarin vrij te laten.
Er zijn allerlei mogelijkheden voor een actieve rol voor een kind. Het kind kan bijvoorbeeld in de aanloop naar de uitvaart een ‘herinneringskaars’ versieren, waarbij ik vraag welke herinneringen er bovenkomen over de overledene. Vervolgens kan het kind de kaars aansteken tijdens de plechtigheid, en na afloop krijgt het de kaars mee, zodat die later thuis aangestoken kan worden. Tijdens de plechtigheid vertel ik soms een verhaal aan de kinderen, bijvoorbeeld over de herinneringskaars die ze gemaakt hebben. Voor de heel jonge kinderen lees ik soms het verhaal van oma Pluis voor.
Een kind kan tijdens de plechtigheid een bloemstuk dragen, het kan een tekening maken voor in de kist of de buitenkant van de kist beschilderen. Ik heb het ook wel meegemaakt dat een kind een afdruk van zijn ‘verfhandjes’ op de binnenkant van het deksel van de kist zette, zodat hij als het ware altijd naar de overledene zwaait. Een wat ouder kind kan tijdens de plechtigheid ook wat vertellen over de overledene, waarbij ik eventueel kan helpen door met het kind van te voren te oefenen, of tijdens het vertellen te assisteren als het kind bijvoorbeeld zenuwachtig is. Er is zóveel mogelijk, afhankelijk van wat het kind wil en wat de andere nabestaanden willen.
Als hulpmiddel kan ik het boekje ‘Kinderen helpen bij verlies’ aanreiken, of een herinneringsboek waarin het kind uitdrukking kan geven aan deze gebeurtenis. Het boek ‘Dag lieve …’ kan als aandenken gebruikt worden voor deze betekenisvolle periode in het leven van het kind. Daarnaast zijn er veel boekjes om voor te lezen aan de kinderen. Deze geef ik dan in bruikleen. Samen kijken we op welke manier de kinderen of kleinkinderen betrokken kunnen worden tijdens de dagen na het overlijden en op de dag van de uitvaart.
Na een uitvaart krijg ik vaak van nabestaanden te horen dat de bijeenkomst goed te begrijpen was voor hun kinderen, omdat het gemakkelijker voor hen werd om het overlijden een plekje te geven, waardoor het later ook voor de ouders eenvoudiger werd om erover te praten.
Leave a reply →
Reageer op dit artikel