fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Brrr: de genezende werking van kou

    Ben jij ook zo gek op de sauna? Jezelf omgeven door warmte en heerlijk ontspannen terwijl je allerlei afvalstoffen eruit zweet en je doorbloeding verbetert. Een sauna waar je omgeven wordt door kou klinkt waarschijnlijk een stuk minder aantrekkelijk. Maar het bestaat en het is ook nog eens hartstikke goed voor je.

    De temperatuur in zo’n sauna, een cryosauna genoemd, ligt tussen de -120 en -196 graden Celsius. Echt behoorlijk koud dus, maar je hoofd blijft buiten de cabine. Heel wat anders dan de sauna die je kent uit wellnesscentra.

    Extreem lage temperaturen
    Je lichaam kan de extreem lage temperaturen ongeveer één tot drie minuten verdragen en de gevoelstemperatuur ligt veel hoger. Daarnaast zal je huidoppervlak slechts afkoelen tot ongeveer -1 graden Celsius. De methode werd al in de jaren ’70 ontdekt en niet lang daarna werd de werking bewezen door Dr. Toshiro Yamauchi. Het zorgt voor minder stress, meer energie, een verbeterende huid en een snellere vetverbranding. Dit komt doordat je hersenen preventief het herstellend vermogen van je lichaam activeren, omdat je wordt blootgesteld aan extreme kou.

    Celvernieuwing
    Sharmila Toekoen is huidtherapeute en onder andere gespecialiseerd in cryotherapie. Ze legt uit: ‘Uit onderzoek is gebleken dat de cryosauna je lichaam op 3 niveau’s beïnvloed. De therapie heeft effect op je bloedvaten, energiebanen en je energiestelsel. De cryosauna verreikt je bloed en stimuleert celvernieuwing. Ook zorgt de sauna ervoor dat je organen voldoende energie krijgen om bouwstoffen goed te kunnen gebruiken. Deze bouwstoffen dragen bij aan de celvernieuwing. De behandeling is geheel veilig en je organen worden niet daadwerkelijk blootgesteld aan gevaar. Door de tijdelijke extreme afkoeling wordt enkel de illusie gewekt dat er gevaar dreigt voor je lichaam.’

    Cryotherapie: de voordelen

    – Vermindering van chronische ontstekingen en pijnklachten
    – Verbeteren en versterken van immuunsysteem
    – Activeren van het groeihormoon en het stimuleren van celvernieuwing
    – Stimuleren van het stofwisselingsproces
    – Verminderen van lichamelijke en geestelijke vermoeidheid
    – Verbeteren van de slaapkwaliteit

    De cryosauna versus een ijsbad
    Een ijsbad: je herkent het beeld misschien wel. Sporters die zich met de kaken op elkaar geklemd onderdompelen in een ijskoud bad. Maar waarin verschilt zo’n ijsbad eigenlijk van een cryosauna? Bij onderdompeling in een ijsbad koelt je lichaam langzaam af tot ongeveer 5 graden Celcius, terwijl je lichaam in de cryosauna razendsnel afkoelt tot -1 graden Celcius. Uit onderzoek is gebleken dat deze snelle afkoeling effectiever is. Na een ijsbad moet je lichaam bijkomen omdat je spieren daadwerkelijke bevroren worden. Bij een cryosauna is dat niet het geval, waardoor je na de behandeling weer kunt sporten. Ook kan bij het regelmatig herhalen van een ijsbad een huidziekte ontstaan. Dit komt omdat de zuurstoftoevoer naar het huidoppervlak tijdelijk wordt onderbroken. De huid kan hierdoor beschadigen.

    Bron: Cryosauna Nederland

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply