fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • De zon: een haat-liefdeverhouding

    De mens en de zon hebben maar een complexe relatie. Enerzijds kunnen we er niet zonder; we hebben haar nodig voor de opname van vitamine D in ons lichaam, en bovendien geeft de zon ons over het algemeen een goed humeur. Anderzijds kleven er natuurlijk ook gevaren aan. Zonlicht is namelijk niet alleen schadelijk voor de huid, maar ook voor onze ogen en immuunsysteem.

    Het aantal gevallen van huidkanker is in de afgelopen jaren flink toegenomen, en dat heeft alles te maken met onze overmatige en onbeschermde blootstelling aan de zon. Nederland heeft het hoogste aantal nieuwe gevallen (incidentie) van huidkanker (melanoom) van alle landen van de Europese Unie. Mogelijke verklaringen hiervoor (sowieso hebben West- en Noord-Europese landen meer incidenties dan Oost- en Zuid-Europese landen) zijn de verschillen in huidtype en blootstelling aan de zon tijdens zonvakanties. Maar ook onderdiagnose (door een lager bewustzijn van de gevaren van overmatige blootstelling aan de zon) en een slechte registratie dragen bij aan de hogere incidentie. Toch zijn experts van mening dat vier op de vijf gevallen van huidkanker voorkomen kunnen worden.
    De ziekte ontstaat namelijk voornamelijk door de schadelijke UV-straling van de zon (en verbranding daardoor) en er zijn genoeg, algemeen bekende, mogelijkheden om je daar zo goed mogelijk tegen te beschermen.

    Een aantal tips:
    – Vermijd de zon zoveel mogelijk tussen 10 uur ‘s ochtends en 4 uur ‘s middags. Dan is de UV-straling het sterkst.
    – Zorg voor bescherming. Gebruik goede zonnebrandcrème en werk dit regelmatig bij (om de twee uur en na het zwemmen of een andere fysieke activiteit). Draag daarnaast beschermende kleding (zoals een hoed of indien nodig een shirt met lange mouwen) en een goede zonnebril.
    – Hou de UV-index in de gaten. Deze index vertelt ons hoe sterk de UV-straling is. Hoe hoger het cijfer, hoe sterker en schadelijker de straling. De UV-index is te vinden op websites als knmi.nl en weeronline.nl. Daarnaast zijn er speciale apps voor.
    – Ga verstandig om met schaduw. Met name op de tijden dat de zon op z’n felst is, is het verstandig om er even uit te gaan. Je kunt de sterkte van de zon enigszins afzien aan je eigen schaduw. Hoe korter deze is, hoe beter het is om even volledig in de schaduw te gaan zitten.
    – Pas extra op bij water, sneeuw en zand. Deze reflecteren de schadelijke stralen van de zon, waardoor je sneller kunt verbranden.
    – Probeer verbranding te voorkomen. Met name het verbranden van de huid, zeker bij kinderen, zorgt voor een groter risico op huidkanker op de lange termijn. Gebruik niet alleen de zon voor vitamine D. Hoewel het voor de opname hiervan goed is om dagelijks ongeveer een half uurtje buiten te zijn, is het niet verstandig om flink te gaan bakken om maar zoveel mogelijk vitamine D binnen te krijgen. Vul dit dan liever aan met voeding of supplementen.
    – Ga niet te vaak onder de zonnebank. Ook zonnebanken geven behoorlijk wat UV-straling af.
    – Controleer je eigen lichaam maandelijks op (veranderde) moedervlekken.

    Heb je vragen over een natuurlijke bescherming tegen de zon? Neem dan contact met ons op of kom langs voor een goed advies.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply