Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Eerlijkheid en oprechtheid zijn belangrijk in dit vak’
    Rate this post

    Je komt regelmatig bij de kapper, en bij die bezoekjes draait het helemaal om jou. Maar hoe en wie is degene die je helpt? We stelden een paar vragen aan Frens Baaiman (45), eigenaar van Lukx Hairstyle Amsterdam.

    Hoe ben je in dit vak gerold?
    ‘Ik kom uit een echte kappersfamilie en ben de derde generatie die in deze branche werkt. Het was niet direct vanzelfsprekend dat ik zelf ook deze kant op zou gaan, en ik heb het na mijn mbo-diploma nog een tijdje kunnen afhouden, maar ik ben op mijn twintigste toch het kappersvak ingerold. En ik bleek er zowaar gevoel voor te hebben…’

    Hoe verliep je carrière daarna?
    ‘Nadat ik mijn opleiding had afgerond, ben ik in de salon van mijn vader gaan werken, en later heb ik die overgenomen. Vervolgens heb ik ook twee andere salons gehad, en daarna ben ik er een paar jaar tussenuit geweest. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en een paar jaar geleden zocht ik een salon die ik kon overnemen. Niet zomaar een salon, maar een in het midden- tot hoogsegment. Ik help graag klanten die letten op kwaliteit. Lukx Hairstyle Amsterdam kwam op mijn pad, en die beviel me. Twee jaar geleden werd ik er eigenaar van, en ik heb er gelijk veel aan veranderd. Zo was het voor veel voorbijgangers, ondanks het grote raam, niet eens duidelijk dat hier al jarenlang een kapsalon zat! Dat kan natuurlijk niet, dus ik heb de salon zichtbaarder gemaakt.’

    Wat vind je het mooiste aan dit beroep?
    ‘Toch wel het omgaan met mensen. Juist bij een beroep als kapper kom je allerlei verschillende mensen tegen. Het contact beperkt zich trouwens niet tot het praten over koetjes en kalfjes. Mijn medewerksters en ik tonen echte interesse in de klant, en die wordt nogal eens gemist in kappersland. Als je echte interesse toont, is de klant eerder bereid om echt de eigen wensen met je te bespreken, en bovendien kan de kapper dan beter advies geven. Eerlijkheid en oprechtheid zijn belangrijk in dit vak. We hanteren ook een hoog serviceniveau: is er iets aan het kapsel na een bezoek niet helemaal naar wens, dan kan de klant gewoon terugkomen en kijken we ernaar. Het gaat bij ons dus om om interesse, kwaliteit en service. Die aspecten staan altijd bovenaan. Mede hierdoor horen we van klanten dat ze de sfeer bij ons gemoedelijk vinden, en daar zijn we blij mee.’

    Waar staat de salon voor?
    ‘We zijn er voor het hele gezin, want ik vind dat je als kapper allround moet zijn. We doen dan ook alle reguliere kappersbehandelingen, zoals knippen, kleuren en het aanbrengen van extensions. Zo heeft iedereen binnen Lukx zijn eigen specialisme. Bijzonder is dat we ook pruiken bieden, die weliswaar handgemaakt zijn, maar toch betaalbaar. In de salon houden we zoveel mogelijk rekening met het milieu. Zo werken we met producten van Moroccanoil, een complete lijn op basis van arganolie, en doen zijn de kleuringen op een natuurlijke manier.’

    Uit hoeveel personen bestaat het team?
    ‘Op dit moment werken er twee haarstylisten in de zaak: Lisette als salonmanager en Awo als extensions-, braids- en pruikenspecialist. Ik ondersteun ze wanneer dat nodig is en hou me verder bezig met administratieve werkzaamheden. We zoeken nog een leerling-kapster en een ZZP’er die een werkplek nodig heeft. We hebben in ons pand ruimte genoeg voor een zelfstandige.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply