Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Geef je voeten de vrijheid!

    De tijd dat schoenen alleen werden gebruikt om de voeten te beschermen en warm te houden is allang voorbij. Tegenwoordig hebben schoenen een -modefunctie en daarbij wordt lang niet altijd rekening gehouden met wat goed is voor de voeten. Met allerlei lichamelijke klachten tot gevolg.

    Schoenen hebben invloed op de ontwikkeling en het welbevinden van de voeten. Maar ook de hoeveelheid en vormen van beweging zijn belangrijk. Registerpodoloog Jasper Wanders: ‘Je leest overal in het nieuws dat kinderen te weinig bewegen, omdat ze steeds meer tijd achter de computer of de smartphone doorbrengen. Dit is slecht voor vele aspecten van de gezondheid, maar ook voor de ontwikkeling van de voeten. Als registerpodoloog kijk ik niet alleen naar de voeten van het kind, maar naar het hele leefpatroon. Zit je kind op een sport? Heel goed! Maar zorg er daarnaast ook voor dat je kind iedere dag lekker buiten speelt, klimt, rent en ravot. Dit is goed voor de ontwikkeling van de voeten, voor de spieren en voor de stabiliteit.’

    Schoenen of blote voeten

    ‘Veel ouders denken dat hun kinderen op stevige schoenen met een voorgevormd voetbed moeten lopen. Helemaal bij jonge kinderen werkt dit echter averechts. Doordat de voetjes door de stugge schoenen amper kunnen afrollen, wordt de voetfunctie onvoldoende ontwikkeld en dat kan leiden tot klachten op latere leeftijd. Laat je kind zoveel mogelijk op blote voetjes of desnoods op sokken lopen. Buiten kies je voor soepele slofjes of schoenen die voorzien zijn van een soepele zool en bovenwerk. Dit zorgt ervoor dat de voetspieren zich goed kunnen ontwikkelen. Voor kinderen kun je de schoenen prima 1 maat groter kopen in verband met de groei. Bij volwassenen dient de schoen 0,5 cm groter te zijn dan de langste teen’, aldus Jasper.

    Voetentrainingen

    Bij zowel kinderen als volwassenen is Jasper een groot voorstander van voetentraining. Mensen met lichamelijke klachten die voortkomen uit een ‘verkeerde’ voetenstand kunnen hier bijvoorbeeld veel baat bij hebben, in plaats van het laten aanmeten van een zooltje, waarmee de voetenstand gecorrigeerd wordt. Iedereen kan hier baat bij hebben, met of zonder klachten. ‘We trainen ons lichaam om het gezond en sterker te maken, maar onze voeten vergeten we, ondanks dat ze het fundament van ons lichaam vormen’, aldus Jasper. Met voetentraining ga je de voeten trainen, zodat ze hun oorspronkelijke functies beter kunnen vervullen, waardoor de stand van de voeten verbetert. Het versterkt de basis van het lichaam, zodat je beter kunt bewegen en meer stabiliteit hebt. Dit voorkomt klachten en kan klachten verminderen en/of laten verdwijnen. En dat loopt een stuk lekkerder!

     Maak het leuk!

    Om je voeten, en die van je kinderen te trainen, kun je allerlei leuke oefeningen bedenken. Laat je kinderen hun speelgoed opruimen door het met hun voeten op te pakken. Of ga op blote voeten spelen in het gras. Zo zijn er nog tal van andere leuke dingen met en op blote voeten te bedenken die gezond zijn voor de voetontwikkeling.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply