Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • ‘Had ik maar …’

    Spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan. Als therapeut heb ik mensen begeleid in hun stervensproces en de zin ‘Had ik maar …’ kwam vrijwel altijd langs.

    Je gebonden voelen aan keuzes die reeds gemaakt zijn, ook al voelt het niet goed, staat gelijk aan het toebrengen van schade aan jouw gevoel van geluk en welzijn. Waarom zou je niet van gedachten kunnen veranderen of een andere weg inslaan? Angst voor het onbekende kan zó verlammend werken, dat je maar binnen je comfortzone blijft. Je laat meningen van anderen de boventoon voeren in plaats van te luisteren naar wat jij werkelijk wilt.

    Regelmatig de balans opmaken kun je op verschillende manieren doen. Een simpele manier is schrijven. Neem een pen en papier en leg je leven op een schaal van 0 tot 5. Beantwoord de vragen onder de volgende aspecten van je leven:

    Gezondheid
    ‘Hoe voel ik mij nu en wat zou ik graag anders willen? Wat of wie kan mij helpen?’

    Sociale relaties
    ‘Ben ik tevreden en kan ik zeggen wat ik wil en zijn wie ik wil zijn? Hoe zou het ook anders kunnen en wat mis ik op dit moment?’

    Werk
    ‘Kan ik mijn talenten en kwaliteiten optimaal gebruiken? Waar zou ik mij verder in willen ontwikkelen? Wat heb ik nodig om mijn talenten en kwaliteiten meer glans te geven?’

    Intimiteit en seksualiteit
    ‘Voel ik vreugde en plezier in mijn intieme relatie? Kan ik mij veilig voelen en vertrouw ik de ander om mezelf vrij te voelen? Waar voel ik mij in geblokkeerd en hoe kan ik deze blokkades opheffen?’

    Als je stagnaties ervaart binnen één aspect kan dat, als die niet opgelost worden, zorgen voor een domino-effect. Door het in kaart te brengen en je te blijven ontwikkelen, voelt het niet zwaar om iets op te lossen, maar kun je neutraal kijken en voelen wat je nodig hebt. Als levensgebieden uit balans raken, leidt dat tot zwaarmoedigheid. De balans wordt altijd wel verstoord door iets of iemand. Door regelmatig te evalueren, blijf je alert en waakzaam. Door regelmatig de tijd te nemen om je eigen leven te evalueren, zul je merken dat het leven lichter wordt, omdat je gezonde keuzes leert te maken. Hoe vaak en wanneer je dit doet, hangt van de behoefte af.

    Als je deze oefening vaak genoeg hebt gedaan, wordt het een automatisme en kun je elke dag even een moment nemen om te voelen en jezelf de vraag te stellen ‘Hoe gaat het met mij?’.

    Sherita Paltan
    hypnotherapeut, psychosociaal therapeut voor kinderen en volwassenen, critical alignment yogadocent en therapeut

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply