Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Haptotherapie bij kinderen
    Rate this post

    In mijn praktijk komen regelmatig kinderen. Het is een plezier voor mij om met ze te mogen werken. Kinderen voelen, puur. Het verstand zit er nog niet tussen. Zij voelen heel duidelijk wat goed of juist niet goed voor hen is. Heel basaal. Een baby kan zich ­uiten door te huilen of door kleine tevreden geluidjes te maken. Hiermee laat het ook zien wat goed of niet goed voor hem is. Of zoals de peuter goed van zich kan laten horen, denk aan het stampvoeten, het ‘nee’ zeggen en op de grond blijven liggen bij boosheid, maar ook het ontzettend blij zijn en dat iedereen willen laten weten.

    Haptonomie gaat over voelen. Wie zijn eigen lichaam voelt, weet wat hij nodig heeft. Dat kun je vaak aan je gebaren
    of lichaamshouding laten zien. Als je niet lekker in je vel zit, blijf je klein en beweeg je weinig. Dan zit je vaak wat strak in je lijf.
    Als je je goed voelt, laat je dat óók zien. Je maakt je groot en je gebaren zijn groot. Je bewegingen zijn soepel en stralen vitaliteit uit.
    Als het kind zich niet meer wil of durft te uiten, door vele verschillende oorzaken, dan kan het bepaalde gevoelens gaan vasthouden. Dat kan een van de 4 basisemoties zijn, de 4 B’s: Boos, Bang, Blij, Bedroefd. Dit vasthouden kan ervoor zorgen dat het kind bepaalde klachten gaat ontwikkelen. Dat kan zich uiten in veel vormen: buikpijn, stil zijn, juist heel druk zijn, ademhalingsproblemen, huilen enzovoort.

    Basisvertrouwen
    Vanuit een natuurlijke beweging raken ouders hun kinderen aan. Het kind voelt de veiligheid bij zijn ouders. Op die manier krijgt het kind zijn basisvertrouwen. Als dit vertrouwen minder is, of als het contact tussen de ouders en het kind verstoord is, door allerlei oorzaken (school, vrienden, gezin of vanuit het kind zelf), kunnen die klachten ontstaan.

    Met gevoelens omgaan
    Haptotherapie kan kinderen laten ervaren hoe hun lichaam voelt en hoe zij met die gevoelens omgaan. De therapeut kan door oefeningen de kinderen zich meer bewust laten worden van hun lichaam. Dat doen we hier in de praktijk veel met een bal, maar ook wordt er met stenen gewerkt om meer de tast, en vandaaruit het voelen weer te ­stimuleren. Juist door de oprechte aandacht van de therapeut en ­aanraking kan het kind door middel van woorden, maar
    ook gedrag laten horen en laten zien hoe het zich voelt.
    Het kind mag weer ervaren hoe het zich voelt. En weet ook wat te doen als er weer klachten ontstaan.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply