Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Heb je al gehoord van hygge?
    Rate this post

    Koude temperaturen, donkere dagen: veel mensen slaan de herfst- en winterperiode het liefst over. En dan valt het hier in Nederland nog mee, als je ons landje vergelijkt met bijvoorbeeld Scandinavië. Hoe overleven Scandinaviërs die donkere maanden? Het antwoord is simpel: hygge!

    Het Nederlandse woord ‘gezellig’ staat erom bekend dat het geen vertaling heeft. Toch? Fout! Marijke Min van VRIS Kappers vertelt: ‘De Denen hebben hun eigen variant van gezelligheid: hygge. En dat doen ze misschien wel beter dan wij. ‘Hygge’ staat voor een intiem samenzijn met mensen met wie je je kunt ontspannen. Zeker in dit gure weer is hygge onmisbaar. Een knisperend haardvuur, met een dekentje en een kop thee op de bank, samen met de mensen die je lief zijn: klinkt dat niet geweldig?’

    Marijke: ‘Iedereen kan hyggen – het is een werkwoord. En je hebt er niet veel voor nodig. Slecht weer is een pre, maar dat is hier in Nederland niet zo moeilijk. En verder kun je het zelf invullen. Bijvoorbeeld je favoriete mensen om je heen, een knisperend haardvuur, kaarsjes, een warme trui, warme sokken en een heerlijk masker in je haar nadat je uitgebreid hebt gedoucht. Met hygge vergeet je even alles om je heen. Het draait om eenvoud en rust: even een momentje voor jezelf.’

    Natulique
    Maar de Denen zijn niet alleen goed in hygge. Ook op het gebied van haarverzorging weten ze wat ze doen. Kijk bijvoorbeeld naar de producten van het merk Natulique, een familiebedrijf met duurzame en verantwoorde verzorgingsproducten van hoogwaardige kwaliteit. Denk hierbij aan shampoos en conditioners, maar ook aan natuurlijke haarkleuring en stylingproducten. De producten van Natulique worden over de hele wereld gebruikt door kappers, maar het hoofdkantoor staat in het Deense Aarhus. En ook daar doet men aan hygge.
    Mette Lykkegaard, een van de oprichters van Natulique, vertelt over het belang van hygge: ‘Winters in Scandinavië zijn lang, donker en koud. In Zweden, Noorwegen en Finland gaat men graag naar buiten om te skiën of langlaufen, maar hier in het vlakke Denemarken is dat geen optie. Er is simpelweg niet zoveel te beleven in de winter. Daarom sluiten we ons als het ware op. Binnen is het knus en fijn.’ Hygge is hierdoor inmiddels uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van de Deense cultuur en nationaliteit. Het is een soort overlevingsmechanisme voor de donkere maanden.

    Duurzaamheid
    De aarde is zó lang goed voor ons geweest. Het wordt tijd dat wij iets terugdoen. Dat is de gedachtegang achter Natulique. In 1998 werd het bedrijf opgericht door Mette Lykkegaard en Stig Bundegaard, nadat hun kinderen allergisch bleken voor allerlei chemicaliën en synthetische stoffen. Er was destijds slechts een klein aanbod van biologische en natuurlijke verzorgingsproducten. Daarom namen ze het heft in eigen handen en ontwikkelden ze Natulique. Betrouwbare, veilige en schone cosmetica, verantwoord voor het milieu.
    Alles wat Natuliqe doet, is te herleiden naar hun vier kernwaarden: familie, verantwoordelijkheid, inspiratie en kwaliteit. Als familiebedrijf streeft het merk naar een goede relatie met alle klanten, verspreid over de hele wereld. Het bedrijf voelt zich verantwoordelijk voor het behoud van het milieu. Duurzaamheid staat daarom hoog in het vaandel, van het inkoopproces tot de verpakkingen. De mensen achter Natulique worden geïnspireerd door de creativiteit en kracht van kappers. En ‘last but not least’: ze leveren nooit in op kwaliteit.

    Heb je al gehoord van de Natulique Hygge Hair Spray? Dit is een lichte, gemakkelijk uitwasbare wax spray met broccolizaad en jojoba-olie. Het hydrateert, verstevigt en textureert je haar, zonder het vettige gevoel van normale wax.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply