Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • ‘Het eerste haarwerk moet gelijk goed zijn’

    Petra van Capelle van Capelle Haarwerken: ‘De zaak is een echt familiebedrijf. Ik kom uit het onderwijs, maar toen ik daarmee stopte ben ik mijn vader gaan helpen. Een paar jaar later is mijn zus Hellen erbij gekomen. We doen het nu met z’n tweeën, mijn vader is inmiddels gestopt. Toch vragen klanten nog dagelijks naar mijn vader. Dat toont wel aan wat voor band je opbouwt met klanten. Een haarwerk is iets heel persoonlijks. Haar is zo belangrijk voor mensen.’

    ‘We hechten daarom ook veel waarde aan een vast personeelsbestand. Er is weinig wisseling omdat we willen voorkomen dat een klant zichzelf blootgeeft aan een specialist en de volgende keer met iemand anders te maken krijgt. Je zet niet zomaar je haarwerk voor iemand af. Ik denk wel eens dat iemand nog eerder in zijn ondergoed de straat op rent dan zonder haarwerk. Dat zegt genoeg.’

    ‘Je haar is onderdeel van je persoonlijkheid. Je kunt er iemands karakter aan aflezen en zonder haar voelen we ons niet compleet. Je kunt je nog zo netjes aankleden en zo je best doen, maar als je een slechte haardag hebt, voel je je alsnog niet prettig. Op het moment dat iemand het perfecte haarwerk vindt, durven ze weer voorin de bus te zitten of vooraan op een groepsfoto te staan. Op een verjaardag voelt iemand zich weer gerechtigd om mee te praten wanneer het over die ene kapper of dat nieuwe kleurtje van de buurvrouw gaat. Iemand durft zich weer te laten zien. Het is heel mooi om daar aan bij te kunnen dragen.’

    ‘Om dat perfecte haarwerk te vinden is het belangrijk om echt naar de klant te kijken. Elke keer vraag je jezelf af wie je voor je hebt en waar de klant mee geholpen zou zijn. Luisteren is belangrijk, maar observeren net zo goed. Je let bijvoorbeeld op hoe iemand gekleed is en wat diegene uitstraalt. Dat helpt je enorm om gelijk een goed haarwerk uit te kiezen. We zijn altijd op zoek naar de glimlach en hebben een standaard regelt die luidt: het eerste haarwerk dat je past moet goed zijn. Als het eerste haarwerk niet goed is en je moet er twintig passen, raak je het vertrouwen kwijt. Dat is niet leuk. Als iemand al bij het passen van het eerste haarwerk zichzelf weer ziet in de spiegel, heb je een heel ander startpunt.’

    ‘Een haarwerk moet passen bij de persoon die je voor je hebt, en wat dat is, is voor iedereen anders. Natuurlijk wil niemand er met een haarwerk uitzien alsof je elke dag naar een bruiloft gaat. Dat hoeft ook niet. Een haarwerk moet altijd goed zijn, onder alle omstandigheden. Als je gaat sporten, als je boodschappen doet én als je een feestje hebt.’

    ‘Mijn zus en ik blijven als eigenaars van de zaak betrokken bij de salon. We regelen zelf de inkoop, weten precies wat we in huis hebben, wat er mogelijk is én we kennen alle klanten. Dat geeft vertrouwen en is enorm belangrijk. Ik hoop van harte dat mensen het vak in de toekomst ook door willen zetten. Dat er goede vakmensen blijven op het gebied van haarwerken, die informeren over alle mogelijkheden en handelen vanuit de klant. Wij vinden het belangrijk om nóóit misbruik te maken van de mensen die op dat moment van ons en onze service afhankelijk zijn en ik hoop dat dat zo blijft.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply