Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Het effect van floaten

    Floaten  is  een  eenvoudige,  effectieve  manier  om  te  investeren  in  je  gezondheid  en  geestelijke  balans.  Hieronder  noemen  we  10  voordelen  van  het  floaten.

    –    Het  helpt  tegen  spanningshoofdpijn
    Recente  studies  hebben  aangetoond,  dat  floaten  gezien  ka n  worden  als  een  ‘langdurige  en  veelzijdige  behandeling’  voor  chronische  spanningshoofdpijnen.  Last  van  een  vastzittende  nek  of  gespannen  schouders?  Zak  lekker  achterover  in  een  warm  bad  met  magnesiumzouten  en  laat  alle  stress  van  je  afglijden…

    –    Het  verbetert  de  slaapkwaliteit
    Het  is  aangetoond,  dat  slechts  twee  uur  floaten  per  week  na  twee  weken  al  helpt  bij  het  verbeteren  van  de  symptomen  van  slapeloosheid.  Maar  ook  bij  een  keer  per  week  floaten  zul  je  merken,  dat  je  beter  gaat  slapen.

    –    Floaten  helpt  je  om  je  relaties  met  anderen  te  verbeteren
    Het  is  bewezen  dat  floaten  in  algemene  zin  een  positieve  invloed  heeft  om  de  manier  waarop  jij  met  anderen  ­omgaat.  Omdat  floaten  stress  vermindert,  je  gevoelens  van  welzijn  en  je  bewustzijn  verhoogt,  ervaren  veel  floaters  dat  hun  interacties  met  mensen  om  hen  heen  hierdoor  positief  worden  beïnvloed,  en  dat  ze  zich  beter  kunnen  inleven  in  anderen.

    –    Floaten  verlaagt  je  bloeddruk
    Het  verlagen  van  de  bloeddruk  werpt  ook  op  lange  termijn  zijn  vruchten  af,  omdat  het  de  kans  op  beroertes  en  hartaanvallen  vermindert,  ongeacht  je  leeftijd,  en  zelfs  als  je  bloeddrukwaarden  normaal  zijn.  Floaten  is  de  meest  eenvoudige  en  plezierige  manier  om  dat  doel  te  bereiken.

    –    Floaten  ontspant
    Talrijke  onderzoeken  hebben  aangetoond,  dat  floaten  een  ongelooflijk  effectieve  en  toegankelijke  manier  is  om  veel  symptomen  van  stress  te  verminderen.  Deelnemers  aan  deze  studies  ervaarden  een  verbeterde  stemming  en  een  betere  nachtrust.  Bovendien  hadden  de  onderzoeks­personen  na  verloop  van  tijd  lagere  cortisolwaarden  (­stresshormoon)  en  een  lagere  bloeddruk.

    –    Het  versnelt  spierherstel
    Floaten  verlaagt  het  melkzuur  in  de  spieren  en  vermindert  spierpijn  na  het  sporten.  Minder  spierpijn  betekent  dat  je  sneller  weer  kunt  deelnemen  aan  alles  wat  je  leuk  vindt,  of  dat  nu  sporten  is  of  iets  anders,  en  dat  je  zelfs  je  sportprestaties  kunt  verhogen.

    –    Floaten  verhoogt  je  creativiteit
    Het  is  aangetoond,  dat  het  creatieve  denkvermogen  en  het  probleemoplossend  vermogen  van  het  brein  wordt  gestimuleerd  door  floaten.  Daarnaast  verhoogt  floaten  je  energieniveau.  Met  een  floatsessie  drijf  je  vanzelf  in  de  goede  richting!

    –    Het  helpt  je  om  te  mediteren
    Het  is  bekend  dat  meditatie  goed  voor  ons  is,  maar  veel  mensen  zijn  een  beetje  geïntimideerd  door  het  idee  dat  we  om  te  leren  mediteren,  heel  veel  moeten  ‘oefenen’.  Mensen  die  floaten,  bereiken  vaak  zonder  moeite  en  zelfs  zonder  dat  ze  het  doorhebben,  een  zogenaamde  ‘meditatieve  toestand’.

    –    Het  helpt  je  om  slechte  gewoonten  af  te  leren
    Als  je  erin  geïnteresseerd  bent  om  een  paar  van  je  inge­sleten  slechte  gewoontes  af  te  leren  (bijvoorbeeld  roken),  kan  floaten  je  daarbij  helpen.  Onderzoek  heeft  aangetoond,  dat  floaten  voor  een  betere  verbinding  tussen  het  bewustzijn  en  het  lichaam  zorgt,  wat  je  helpt  om  bewustere  keuzes  te  maken.  Je  lijf  zal  je  er  dankbaar  voor  zijn!

    –    Houd  van  jezelf
    Het  is  belangrijk  om  af  en  toe  een  momentje  voor  jezelf  te  nemen  om  even  goed  bij  te  tanken.  Met  een  uurtje  floaten  kun  jij  je  batterij  weer  helemaal  opladen.

    ‘Ronddrijven  in  een  bad  met  zout  water  zonder  prikkels,  muziek  of  andere  afleiding?  En  dat  45  minuten  lang?  Ik  was  best  sceptisch  toen  ik  voor  het  eerst  hoorde  over  floaten.  Toch  was  ik  ook  nieuwsgierig,  want  wat  als  deze  drijfervaring  mij  de  rust  en  de  ontspanning  zou  geven  die  ik  goed  kan  gebruiken  in  mijn  superdrukke  leven?’

    ‘Onderweg  naar  mijn  floatafspraak  masseer  ik  nog  even  mijn  eigen  nekspieren.  Die  jongens  doen  pijn.  Dat  is  ook  niet  zo  gek,  want  ik  heb  een  stressvolle  baan  waarbij  ik  veel  achter  de  pc  zit  en  dat  voel  ik  aan  het  einde  van  de  dag  in  mijn  schouders  en  nek.  In  het  floatcentrum  ontvangt  Gerlanda  mij  op  een  warme  en  enthousiasme  manier  en  ik  voel  me  direct  welkom.  Naast  gastvrouw  is  zij  ook  schoonheidsspecialist  en  expert  op  ontspanningsgebied.  Tijdens  ons  intakegesprek  weet  ze  met  haar  vragen  razendsnel  door  te  dringen  tot  de  kern  van  mijn  klachten:  te  veel  stress  en  te  weinig  bewuste  me-time.  Die  zit.  Onbewust  weet  ik  dit  wel,  maar  in  plaats  van  geregeld  goed  voor  mezelf  te  zorgen,  raas  ik  liever  door.  Ik  ben  onder  de  indruk.  Nog  voordat  ik  ook  maar  één  teen  in  het  water  heb  gestoken,  heb  ik  deze  eyeopener  al  te  pakken.

    Ik  trek  mijn  bikini  aan  in  mijn  eigen  privékleedkamer  en  neem  een  korte  douche.  Wel  zo  hygiënisch  en  alvast  een  intro  richting  de  komende  ontspanning.  Overigens  had  ik  ook  ongekleed  kunnen  floaten,  het  is  maar  net  waar  je  je  het  prettigst  bij  voelt.  Ik  loop  vol  verwachting  de  floatroom  in  en  merk  gelijk  dat  de  ruimte  een  soort  rustige  energie  uitstraalt.  Ik  ga  in  het  water  zitten,  experimenteer  wat  met  het  drijfkussentje  dat  ik  achter  mijn  hoofd  plaats,  en  dan  laat  ik  mijn  lichaam  los.  Het  is  even  wennen.  Daar  drijf  ik  dan,  volledig  gewichtloos,  zonder  geluid,  zonder  prikkels.  Alleen  ik  en  het  water.  Eerst  merk  ik  dat  mijn  hoofd  van  alles  denkt:  ‘Wat  doe  ik  hier?  Ik  verveel  me.  Zal  ik  een  selfie  maken?’  En  dan  ineens  daalt  er  een  deken  van  diepere  rust  op  mij  neer  en  ik  merk  dat  ik  slaperig  word.  Normaal  druk  ik  overdag  een  opkomend  duf  gevoel  snel  weg,  maar  hier  in  de  floatroom  geef  ik  me  er  aan  over.  Het  warme  water,  de  stilte,  het  bijna  troostende  blauwe  licht.  Ik  moet  vast  nog  van  alles,  maar  ik  heb  geen  haast  en  de  buitenwereld  lijkt  even  heel  ver  weg…

    Drie  kwartier  later  gaat  de  muziek  aan.  Terug  naar  de  realiteit.  Het  voelt  alsof  ik  uren  geslapen  heb.  Volgens  Gerlanda  klopt  dat,  want  een  floatsessie  van  3  kwartier  staat  gelijk  aan  ongeveer  4  uur  slapen.  Tel  daar  een  schoon  gevoel  en  een  heerlijk  zachte  huid  bij  op  en  ik  zou  zo  een  nieuwe  floatafspraak  maken.  Doordat  ik  zo  tot  rust  ben  gekomen,  voel  ik  ineens  hoe  moe  ik  eigenlijk  ben.  Ik  ben  trots  dat  ik  mijn  lichaam  de  kans  heb  gegeven  om  tot  mij  door  te  dringen.  Als  ik  ter  afsluiting  met  Gerlanda  een  kopje  verse  thee  drink,  vertelt  ze  dat  floaten  erg  goed  is  voor  mensen  die  het  altijd  te  druk  hebben  voor  bewuste  ontspanning  en  me-time.  Herkenbaar…Ik  ben  tot  het  inzicht  gekomen  dat  ik  meer  tijd  wil  vrijmaken  om  mijn  lichaam  te  laten  herstellen  van  prikkels  en  drukte.  Ik  ben  het  waard  en  ik  kan  het  iedereen  aanraden.’

    –  Lysanne  (24)  uit  Veendam

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply