Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Het gesprek was voor mij de echte steun’
    Rate this post

    Sharon Elsendoorn (50 jaar) kreeg in maart 2019 de diagnose ‘borstkanker’. Inmiddels heeft ze alle behandelingen doorlopen en krijgt ze hulp van Stichting Optimale Ondersteuning bij Kanker (OOK) bij het oppakken van haar leven na kanker. Via de online omgeving Mijn OOK is ze in contact gekomen met ondersteuningsconsulent Suzanne. Zij heeft Sharon geleerd om haar nieuwe realiteit te accepteren en op de rem te trappen wanneer dat nodig is.

    Sharon: ‘Eigenlijk heb ik het ziekteproces vrij goed doorlopen. Als consultant ben ik iemand die zelf de regie neemt, ik ben meteen gaan onderzoeken: ‘Wat houdt dit dan allemaal in?’ ‘Wat kan ik zelf doen om me beter te voelen?’ Aan de tumor kon ik niets doen, maar ik wilde wel proberen om geestelijk zo goed mogelijk door het proces heen te komen. Voor mij had dit alles met mindset te maken. En weten waar je hulp kunt halen!’

    Moeilijk proces
    ‘Vlak na de diagnose word je geconfronteerd met allerlei zaken die je moet structureren, waar je nog nooit bij hebt stilgestaan. Bijvoorbeeld het regelen van een ziektewetuitkering. Vanuit mijn baan was ik dit gelukkig gewend, maar er komt wel veel op je af. Ook heb je lichamelijk weinig te willen en daar heb je je naar te schikken. Toch vond ik het hele proces van ziek zijn eigenlijk veel gemakkelijker dan het oppakken van mijn leven ná kanker. Op het moment dat je haar weer begint te groeien en het normale leven weer begint, komt er een heel moeilijk proces op gang. Want hoe verhoud je jezelf tot je leven vóór kanker? Ben je nog wel dezelfde persoon als voorheen?’

    Wake up call
    ‘Ik besefte dat ik niet meer terug wilde naar mijn oude leven, naar meer dan 40 uur werken en vier uur per dag in de file staan. Terwijl ik het daarvoor de gewoonste zaak van de wereld vond. Mijn ziekte was de hardste wake-up call die je maar kunt hebben, namelijk dat er nog heel veel anderen dingen zijn die ertoe doen.’

    Lotgenotencontact
    ‘Dat heb ik moeten leren accepteren, onder andere met behulp van lotgenotencontact. Zo ben ik in de wachtkamer van het ziekenhuis bevriend geraakt met een 73-jarige dame die ook borstkanker heeft, met wie ik ontzettend kan lachen. Zo houden we bijvoorbeeld allebei totaal niet van bloemen, terwijl je daarmee overspoeld wordt tijdens je ziekte.’

    Hulp van de ondersteuningsconsulent
    ‘Daarnaast bleek de online omgeving Mijn OOK voor mij een uitkomst te zijn. Ik heb een account aangemaakt en werd gekoppeld aan ondersteuningsconsulent Suzanne, met wie ik heb gesproken via de videobel- en berichtenfunctie. Het gesprek van mens tot mens was voor mij de echte steun. Ze heeft voor mij een belangrijke rol gespeeld in het oppakken van mijn dagelijks leven na kanker. Ik kon bijvoorbeeld sparren over werk; het opnieuw vinden van mijn plek. Ze heeft mij geleerd om mijn nieuwe realiteit te accepteren en op de rem te trappen wanneer nodig. Inmiddels ben ik op de goede weg en vind ik het ontzettend fijn om te weten dat ik Suzanne heb om op terug te vallen.’

    Krijg online hulp bij kanker
    Wil je meer informatie over welke ondersteuning bij kanker bij jou past of heb je zelf vragen? Neem dan contact op met de ondersteuningsconsulent in Mijn OOK, de online omgeving voor hulp bij kanker. Zij staat voor je klaar met een luisterend oor en persoonlijk advies. Daarnaast kun je zelf aan de slag gaan met modules, bijvoorbeeld ‘Op adem na borstkanker’. Ga naar www.stichting-ook.nl voor meer informatie en meld je aan voor Mijn OOK.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply