Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Het heeft ook heel mooie kanten’
    Rate this post

    ‘Mijn 9-jarige dochter heeft het niet naar haar zin op school. Ze schrikt vaak van de harde stem van de meester. Op maandag kijken ze met de klas naar het Jeugdjournaal en daar ligt ze vervolgens ’s nachts wakker van. Ze is zo gevoelig. Ze is onzeker en heeft weinig zelfvertrouwen. Ik zou zo graag willen dat ze wat weerbaarder werd’, vertelt een ongeruste moeder aan (kinder)coach Josja Koelink, die in haar praktijk De Maskerbloem kinderen en (jong)volwassenen begeleidt die (hoog)sensitief zijn.

    ‘Als je (hoog)sensitief bent, verwerk je de prikkels in en om je heen dieper en genuanceerder’, legt Josja uit. ‘Dat heeft een heel mooie kant, want wanneer je zo gericht bent op de prikkels om je heen, verbind je je snel met de mensen om je heen, met dieren en de natuur. Hoogsensitieve mensen hebben daardoor een sterk ontwikkeld empathisch vermogen. Een nadeel is echter dat je sneller overprikkeld kunt raken. Bij het meisje uit het voorbeeld is dat duidelijk het geval. Bij haar komt alles veel harder bij haar zintuigen binnen. Doordat ze zo gericht is op haar omgeving, is ze te weinig gericht op zichzelf, waardoor ze onzeker wordt omdat ze weinig zelfvertrouwen heeft ontwikkeld.’

    Josja kan een kind leren wat sensitief zijn betekent, hoe gevoeligheid werkt en hoe het in zijn of haar kracht kan komen. ‘Ik heb de moeder gevraagd haar dochter mee te nemen bij het kennismakingsgesprek. Het meisje moet zich immers veilig bij mij kunnen voelen en dat weet ze alleen wanneer ze mij heeft ontmoet. Meestal hebben we aan zes trainingen genoeg. De vijfde bijeenkomst nodig ik de ­ouders dan weer uit om weer te geven wat ik gezien heb. In de trainingen ga ik samen met het kind op zoek naar ontspanning van de zintuigen. Voor elk zintuig geef ik handvatten waar het mee aan de slag kan. Daar maken we als het ware een schatkistje van. Natuurlijk kijken we ook naar de problematiek die er eventueel speelt. Wordt het kind gepest? Dan gaan we bespreken hoe hij of zij daarop reageert en hoe het beter zou kunnen. Zijn er slaapproblemen? Dan gaan we eerst daarop in. Hoe kun je jezelf troosten in moeilijke situaties? Daar zijn krachtige technieken voor die we samen oefenen. En verder gaan we op zoek naar de krachtige kant van het kind. Dat geeft een stuk zelfvertrouwen waardoor het weerbaarder in het leven staat.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply