Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Hoe kan je kind het beste leren leren?

    Het lijkt soms wel alsof je kind overal afleiding vandaan weet te halen. Wat er buiten gebeurt, wat jij aan het doen bent of wat ze in hun omgeving allemaal kunnen zien is veel interessanter dan het taakje waar ze mee bezig zouden moeten zijn. Zelf merken ze ook wel dat het werk niet goed gaat, ze zijn in een constante worsteling met zichzelf. Ze willen wel leren, maar kunnen de concentratie niet opbrengen om zichzelf ertoe te zetten. Kinderen komen zo met zichzelf in de knoop te liggen. En jij, als ouder, weet dan ook even niet wat je moet doen.

    Ieder kind leert op een eigen manier. Als een kind moeite heeft met leren, kan de oorzaak hiervan net zo goed bij ieder kind verschillen. Sommige kinderen kunnen zich moeilijk focussen op een tekst omdat ze de letters op papier zien dansen, anderen vinden het juist moeilijk om lang achter elkaar stil te zitten. Een MILS-onderzoek (Meer Inzicht in LeerStrategieën) kan inzicht geven in hoe je kind het beste en makkelijkste leert. Zo hoef jij je minder zorgen te maken, en kan je kind ook weer vertrouwen krijgen in zichzelf. MILS is ontwikkeld door cognitief psycholoog Marjolein van Bodegom van Bureau van Bodegom (zie www.vanbodegom.eu).

    In de praktijk
    Hoe ziet een MILS-onderzoek eruit in de praktijk? Marije Thepass van Coachingspraktijk Natuur(lijk) Bewegen vertelt dat MILS drie delen kent, en geschikt is voor kinderen vanaf 9 jaar. ‘Het begint met een voorgesprekje met het kind, om het kind wat gerust te stellen en alvast wat informatie te achterhalen over de leerstijl. Daarna volgt een uitgebreid onderzoek. Het derde deel is een nagesprek. Al met al duurt alles zo’n anderhalf uur. Na het onderzoek wordt een verslag met adviezen gemaakt voor de ouders of verzorgers.’

    Wederzijds begrip
    Marije: ‘Wat je met MILS vooral kunt krijgen, is meer begrip. Begrip vanuit jezelf, omdat je snapt hoe je kind het beste kan leren en daarmee ook waarom dit af en toe niet lukt. Als je het ritme van je kind weet, kun je hier namelijk op inspelen. Als een les bijvoorbeeld drie kwartier duurt, kan het nodig zijn voor de concentratie om iets in de handen te hebben om mee te spelen. Het onderzoek brengt ook meer begrip vanuit je kind. Waar je kind eerder tegen zichzelf worstelde en dacht niet goed te kunnen leren, krijgt die nu duidelijke handvatten om wel goede resultaten te boeken. Soms is het bijvoorbeeld nuttig om een leeslineaal te gebruiken, die zinnen vergroot tijdens het lezen. Ook een fluistertelefoon is een mooi hulpmiddel, waarbij je kind zichzelf kan horen tijdens het voorlezen. Er is van alles mogelijk, je moet het alleen even weten!’

    MILS: ook bruikbaar bij thuisleren!
    Nu de scholen dicht zijn en je kind vooral thuis zit te leren, kan concentratie een probleem gaan vormen, zegt Marije. ‘Er is thuis natuurlijk ontzettend veel afleiding te vinden. Om inzicht te krijgen in hoe je kind alsnog goed kan leren, kan MILS een mooie oplossing zijn. Ook nu is MILS prima uit te voeren. Het eerste gesprek vindt telefonisch plaats, en de resultaten krijg je per e-mail. Het onderzoek zelf moet wel persoonlijk, maar dit kunnen we ook buiten afnemen. Ik heb hiervoor alleen mijn laptop nodig en ik kan genoeg afstand houden. Neem gerust contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply