Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Houd je lichaam in beweging

    Na bestraling of chemotherapie ervaren veel mensen extreme vermoeidheid. Deze staat vaak niet in relatie met lichamelijke activiteit. Je kunt je zomaar opeens heel moe voelen. Desondanks is het belangrijk om in beweging te blijven. Wanneer je niets doet, wordt je lichaam zwakker en kan je je nog vermoeider gaan voelen.

    Het positieve effect van bewegen
    ‘Mag je tijdens of na de behandeling van kanker intensief bewegen?’ vragen veel mensen zich af. Ja, dat mag! Door te bewegen blijft de conditie beter behouden. Dit kan helpen om hormoon- of chemotherapie beter te verdragen en bovendien vermindert de kans op ernstige vermoeidheid. Bewegen heeft een positief effect op het lichaam. We maken hierbij onderscheid in een effect op spierkracht en uithoudingsvermogen.

    Krachttraining
    Door chemotherapie kun je je stijver en minder sterk voelen. Krachttraining kan dan helpen de spierkracht te behouden en te verbeteren. Het stimuleert de doorbloeding van de spieren en daarmee ook de soepelheid. Daarnaast wordt botaanmaak gestimuleerd, wat belangrijk is bij hormoontherapie.

    Uithoudingsvermogen
    Met uithoudingsvermogen train je om een activiteit langer te kunnen volhouden. Je hart en longen worden aan het werk gezet. Je gaat dieper ademhalen, zodat de longen meer zuurstof kunnen opnemen. De hartslag zal omhooggaan om de zuurstof via het bloed sneller af te geven aan de spieren. Je traint je hart dus om efficiënter te pompen, waardoor de bloeddruk omlaag kan gaan en de bloedvaten minder belast worden.

    Bewegen geeft zelfvertrouwen
    Een bijkomend voordeel van bewegen is dat zogenoemde ‘endorfines’ aangemaakt worden. Deze stofjes verminderen pijn en angstgevoelens en zorgen voor meer energie. Door bewegen leer je je grenzen beter kennen en verhoog je de bewustwording van je lichaam. Bewegen kan zelf­vertrouwen geven!

    Wat kunnen wij voor je betekenen? Wij kunnen je helpen en ondersteunen bij bewegen. Samen kijken we wat voor jou haalbaar is, iedereen beweegt op z’n eigen niveau. Met een intake brengen we je verhaal, klachten en doelen in kaart en bepalen we je kracht en conditie. Daarna kan je in de oefengroep komen werken aan herstel en conditiebehoud.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply