In december 2016 kreeg ik pijn aan mijn linker tepel. Mijn huisarts vond het verdacht en stuurde mij door naar het ziekenhuis. Er was een aardige kans dat ik slecht nieuws te horen zou krijgen, want in mijn familie komt borstkanker voor. Vanaf dat moment ging alles in een sneltreinvaart.
Bij het Borstcentrum ZuidHollandZuid is het beleid dat er zoveel mogelijk op dezelfde dag gedaan wordt, zoals het intakegesprek, de mammografie en een eventuele punctie. Dat was bij mij ook het geval. Er was een punctie nodig, een paar dagen later zou daar de uitslag van komen. Die dagen waren zwaar. Op 2 januari ging ik naar het ziekenhuis voor de uitslag. Daar kreeg ik te horen dat ik borstkanker in een vroeg stadium had. Er waren tumoren in mijn linker borst gevonden. Er was in mijn geval maar één optie: mijn borst moest geamputeerd worden. Dat was schrikken!
Omdat borstkanker bij mij in de familie zit, is met spoed een erfelijkheidsonderzoek aangevraagd. Uit het erfelijkheidsonderzoek bleek dat ik een afwijkend gen had. Ik wilde mijn gezonde rechter borst daarom ook laten verwijderen. Ik wilde niet voortdurend in onzekerheid zitten of ik daar ook borstkanker zou krijgen. Fijn dat ik die keuze had.
Op 3 januari, een dag na de uitslag, zat ik al bij de plastisch chirurg, dokter Van der Avoort. Mijn rechter borst mocht er ook af. Ik kreeg de verschillende opties te horen voor ná de operatie, zoals protheses in mijn bh. Ik koos voor een directe borstreconstructie met implantaten. Ondanks de angst die er bij mij leefde, was dit toch een fijn gesprek.
Dokter Vles (chirurg) heeft mijn zieke borst geopereerd, dokter Van der Avoort (plastisch chirurg) de gezonde borst. Zo’n samenwerking is geweldig: de artsen overlegden ter plekke welk weefsel behouden kon blijven om de borstvorm zo mooi mogelijk te maken. Dokter Van der Avoort heeft vervolgens tissue expanders geplaatst (een ballon die regelmatig wordt bijgevuld en zo de borstspier oprekt – red.) om de plaatsing van de protheses mogelijk te maken. Die expanders zijn er in de zomer van 2017 uitgehaald, waarna de protheses zijn geplaatst.
Ik realiseer mij heel goed dat ik geluk heb gehad. Nabehandelingen, zoals bestralingen en chemotherapie, zijn mij gelukkig bespaard gebleven. Alles was puur ‘snijwerk’… In het begin dacht ik ‘Waar ben ik in terechtgekomen? Word ik nog wel beter?’, maar gelukkig werd ik, naast het goede werk van de artsen, ontzettend goed begeleid door de verpleegkundig specialist mammacare die mij alle zorg uit handen nam. De zorgverleners van het Borstcentrum ZuidHollandZuid hebben alle informatie die je je maar kunt wensen. Wanneer je zoiets ernstigs meemaakt, is het fijn dat je op menselijkheid kunt vertrouwen.
In anderhalf jaar ben ik een paar keer geopereerd. Dat merk ik wel. Ik werk weliswaar weer, maar na een dag werken ben ik wel moe. Dat zal ook nog wel even zo blijven. Het mooie is dat ik de zorgverleners waar ik onder behandeling ben geweest altijd kan bellen, als er iets is waar ik mee zit. De zorgverleners kennen mij goed als patiënt en kunnen me gelijk helpen. Een fijnere achterwacht is er niet!
Yvonne Blom
‘De beste zorg voor borstkankerpatiënten’
Het Borstcentrum ZuidHollandZuid is een samenwerking tussen het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis, Ikazia ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis en het Spijkenisse Medisch Centrum.
Internist-oncoloog Van der Padt-Pruijsten: ‘We hebben de krachten van deze ziekenhuizen gebundeld, zodat we van elkaar kunnen profiteren en de beste zorg kunnen bieden aan borstkankerpatiënten. Ruim 80 specialisten werken nauw met elkaar samen en overleggen wekelijks. De behandeltrajecten worden met zorg samengesteld door een deskundig panel. Deze samenwerking is een waardevolle toevoeging voor de kwaliteit van de zorg. In een ziekenhuis naar keuze kan de patiënt terecht voor de volledige zorg van het behandeltraject. Het is een groot voordeel dat wij deze zorg dicht bij huis kunnen aanbieden. We werken momenteel samen met het Erasmus MC aan een nieuw project genaamd ‘patiëntgedreven zorg’. In dit project laten we patiënten digitale vragenlijsten invullen over hun behandeltrajecten. De vragen gaan niet over de kwaliteit van de zorg, maar zijn gericht op hoe de patiënt zich voelt. Tegen welke problemen loopt de patiënt aan? Op deze manier krijgen we bijkomstige psychische en lichamelijke klachten eerder in kaart en kunnen we deze beter behandelen.’
‘Naast het bieden van een anti-kankerbehandeling, vinden we het belangrijk dat patiënten zoveel mogelijk comfort ervaren tijdens de behandeling. Daarom schenken we de patiënten die een operatie ondergaan een tasje met ‘Heart Pillows’. Dit zijn hartvormige kussens die onder de oksel passen of gebruikt kunnen worden tussen de autogordel en de operatiewond om pijn aan de wond te verminderen.’
‘Het Borstcentrum ZuidHollandZuid doet wetenschappelijk onderzoek naar borstkanker. We organiseren vaak informatieavonden en wetenschappelijke bijeenkomsten voor zorgprofessionals van ons centrum. Zo willen we de samenwerking tussen verschillende ziekenhuizen nog meer stimuleren. We werken immers samen aan de beste zorg tegen borstkanker.’
‘Iedereen ziet de meerwaarde ervan in’
Chirurg dr. Vles: ‘We zijn de samenwerking in 2016 gestart omdat we vonden dat de kennis die verspreid was over de verschillende ziekenhuizen beter gedeeld kon worden. Dat heeft als groot voordeel dat patiënten niet ver hoeven te reizen, maar in de eigen omgeving dezelfde zorg kunnen krijgen die ook in de andere ziekenhuizen aangeboden wordt. En dat geldt ook voor de behandelingen na de operatie, zoals chemotherapie, en voor plastische chirurgie. Vóór de samenwerking was er bijvoorbeeld niet op elke locatie een plastisch chirurg werkzaam, maar nu wordt plastische chirurgie aangeboden in alle aangesloten ziekenhuizen. Deze samenwerking is uniek, denk ik. Er zijn weliswaar andere ziekenhuizen die dit soort zorg goed georganiseerd hebben, maar dan gaat het meestal om gefuseerde ziekenhuizen. Bij het Borstcentrum ZuidHollandZuid gaat het om ziekenhuizen die zelfstandig zijn, maar op het gebied van borstkankerzorg heel intensief samenwerken. Bij andere vormen van ziekenhuiszorg is zo’n samenwerking doorgaans niet altijd mogelijk, omdat bepaalde apparatuur niet beschikbaar is of omdat de randvoorwaarden er niet zijn. Maar borstkankerzorg kan prima overal geboden worden, en daar hoeven we als ziekenhuizen elkaar ook niet op te beconcurreren. Iedereen binnen het Borstcentrum ZuidHollandZuid ziet er de meerwaarde van in, voor de patiënt die heel goede zorg dicht bij huis krijgt, maar ook het delen van kennis tussen behandelaren. We vinden het mooi om borstkankerzorg op deze manier samen in te richten, te verbeteren en voor de patiënt te optimaliseren.’
Reageer op dit artikel