Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • je kind helpt een handje!

    Menig ouder verzucht wel eens: ‘Wanneer breekt het moment aan dat ik de regie met een gerust hart aan mijn kind kan overlaten?’ Om dit punt te bereiken, heeft het kind zo’n jaar of 20 nodig…

    In die tijd verzamelen, verwerken en organi­seren de hersenen van je kind enerzijds allerlei gegevens via de zintuigen, spieren, zenuw­uiteinden enzovoort (input), om anderzijds op basis hiervan een geschikte reactie te bepalen (output) om het langetermijndoel te bereiken. Dat wil zeggen: activiteiten plannen en aansturen en het daarbij behorende gedrag laten zien. Er zijn daarvoor 11 vaardigheden nodig, zoals: informatie in je werkgeheugen kunnen houden, omgaan met frustraties en fouten, timemanagement, aandachtig blijven, kunnen omgaan met veranderingen, doorzettings­vermogen, plannen en organiseren. Achterstanden in de ontwikkeling van deze vaardigheden geven beperkingen: wél de intelli­gentie hebben en niet beschikken over de vaardigheden om deze op de beste manier in te zetten. Het probleem ontstaat bij het moeten plannen en regelen van de output, als ze moeten beslissen wat ze wanneer moeten doen om vervolgens hun eigen gedrag te sturen om het gewenste doel bereiken (diploma behalen). Zolang de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, is het de taak van de ouders om de om­geving te structureren, toezicht te geven, uit­leggen, verwoorden, leiden en oefenen, loslaten, voordoen en aan te moedigen. Eens komt het moment, met vallen en opstaan én een beetje hulp! Het is ons ook gelukt…Wil je meer weten over de ontwikkeling van deze executieve vaardigheden, en hoe je jouw kind daarbij kunt ondersteunen, bezoek dan mijn workshops. Kijk voor de data op www.kindopstap.nl.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply