Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Kom van die (bureau)stoel af!

    Een rasechte ratrace: zo zou je het dagelijks leven kunnen beschrijven. Op het werk zit je vijf dagen per week jezelf een slag in de rondte te werken om al die deadlines te kunnen halen. Thuis wacht vaak nog die andere fulltime baan: zorgen voor je kinderen en het huishouden, en óók nog eens je relatie en vriendschappen een beetje gezellig houden. Eigenlijk niet gek dat die nodige lichaamsbeweging er weleens bij in schiet. Vervolgens voel je je ook nog schuldig, omdat je ook wel weet dat het niet erg gezond is.

    Op die avonden dat je éindelijk een moment vindt om uitgeteld op de bank ploffen en Netflix aan te zetten, begint je maag opstandig te knorren. Vervolgens ben je te moe om nog te gaan koken en is een snelle hap bij Thuisbezorgd zo besteld. Hiervan wordt je schuldgevoel echter alleen maar groter, want was het niet begin 2018 dat je jezelf voornam om ‘gezond te doen’? Inmiddels zijn er ruim tien maanden verstreken, ben je honderd snackmaaltijden verder en heb je de sportschool nog niet van binnen gezien. Lang blijft dit schuldgevoel niet hangen: het lekkere eten dat inmiddels net is afgeleverd door de bezorger helpt om je gedachten te verzetten. Morgen weer een dag.

    Herken je dit?
    Natuurlijk is het bovenstaande scenario wat overdreven. Maar je herkent vast wel wat onderdelen. Mogelijk eet je niet elke avond zo ongezond, of heb jij in de avond nog wel energie om naar de sportschool te gaan. Echter is de kans groot dat jij, net als de meeste mensen, je hele werkdag voornamelijk zittend achter je bureau zittend doorbrengt. Wist je dat een zittende leefstijl giftiger is dan roken? Niet voor niets wordt zitten ook wel ‘het nieuwe roken’ genoemd. Helaas compenseert regelmatig sporten niet deze destructieve gezondheidseffecten van stilzitten.
    In zijn praktijk helpt orthomoleculair arts en leefstijlbegeleider Sicco Weertman zijn patiënten bij het aanleren van een gezondheidsbevorderende leefstijl. Hij vertelt: ‘Aan actief worden is niet te ontkomen als je kilo’s wilt verliezen. Ik begeleid veel mensen met een kantoorbaan. Het integreren van meer beweging in de werkdag is dan de sleutel. Een wandeling in de pauze is altijd een goed idee, net zoals activerende werkplekken als sta-bureaus en wiebelende stoelen. Maar het is nog veel effectiever om elke 30 minuten even in actie te komen. Neem twee minuten om naar een collega aan de andere kant van het bedrijf te lopen, even naar het toilet te gaan op een andere verdieping of om je glas water bij te vullen in de bedrijfskantine beneden. Door allerlei relatief kleine inspanningen is het mogelijk om de negatieve gezondheidseffecten van stilzitten tegen te gaan. Zorg wel dat je je even echt inspant, waarbij het aantal hartslagen boven de 100 per minuut uitkomt. Wist je trouwens dat uit onderzoek is gebleken dat deze manier van actiever werken ook de arbeidsproductiviteit vergroot en de kans op uitval door ziekte en stress verkleint? Wellicht wil je werkgever om die reden wel een statafel voor jou vergoeden.’

    Alles over gezond leven
    Wil jij ook wat kilootjes kwijt? Of om andere redenen werken aan je gezondheid? Dan ben je bij orthomoleculair arts en leefstijlbegeleider Sicco Weertman op de goede plek. Op een natuurlijke en gezonde manier pakt Weertman de oorzaken van aanhoudende (chronische) klachten aan. Hierbij kun je denken aan overgewicht en diabetes, maar ook aan stress, het prikkelbare darmsyndroom, reuma, hart- en vaatziekten en vermoeidheid. Dit doet hij op basis van intensieve coaching én persoonlijk op maat gemaakte adviezen op het gebied van beweging, voeding en voedingssupplementen.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply