fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Lifestyle waarin iedere vrouw zich herkent

    Ze zijn leuk, ze zijn hot en zijn druk bezig de wereld te veroveren. Wat ooit begon als modeschetsjes die hij maakte tijdens zijn studie aan de Academie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht, is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een zestal karakters, elk met haar eigen stijl en achtergrond, die designer Raoul Martin inspireerden tot het ontwerpen van een succesvolle fashion- en tablewearlijn.

    ‘Mijn Fashion Dolls zijn ontstaan in de periode dat ik op de Academie voor Toegepaste Kunsten zat. Het was net in de tijd dat Jean Paul Gaultier doorbrak. Ik was helemaal verliefd op zijn modetekeningetjes en heb daar mijn eigen varianten op gemaakt.’ Eenmaal op zijn praatstoel is Raoul niet meer te stuiten. Enthousiast vertelt hij verder. ‘Op de academie volgde ik de richting Modevormgeving en Styling en na mijn afstuderen heb ik me vanuit de styling verder ontwikkeld in glaskunst. Ik ontwierp glazen en kreeg op een gegeven moment de opdracht om daar bijpassende borden bij te ontwerpen. Als dessin schilderde ik met de hand mijn modeschetsen, die ik omdoopte tot Fashion Dolls, op de eetborden. Ze bleken een enorm succes en er was, én is, vraag naar.’

    Ontdekking
    ‘Ik was nog steeds bezig met de glaskunst, toen ik op een gegeven moment contact had met een dame die zich bezighield met marketing. Tijdens ons gesprek viel haar blik op mijn moodboard waarop ik onder meer een klein schetsje van een Fashion Doll had hangen. Ze was gelijk wild enthousiast. ‘Laat die glaskunst maar zitten, we gaan hier mee verder, dit is het helemaal’, heeft ze geroepen. Ze wilde gelijk zien of ik nog meer tekeningen had en ik heb haar het hele verhaal verteld over de borden die ik had ontworpen. Ze zag het gelijk helemaal voor zich, dit moest breder getrokken worden. Mondiaal! Wereldsteden!’

    Zes wereldsteden
    Fashion Doll Reya uit Barcelona zag als eerste het levenslicht. ‘Zij is de oudste van het stel. Ze heeft al een carrière als internationaal model achter de rug en houdt zich vooral bezig met veelbelovende modellentalenten te promoten op de grote Fashion Weeks’, vertelt Raoul gepassioneerd. ‘Uiteindelijk heb ik zes verschillende Fashion Dolls ontworpen, elk met haar eigen karakter en uitstraling die past bij haar woonplaats. Ze wonen in de wereldsteden Milaan, New York, Stockholm, Parijs en Tokyo.’ Behalve op borden, verschenen Raouls Fashion Dolls ook op kop en schotels en theemokken. Na een publicatie in FashionUnited in 2008, een vakblad met het laatste nieuws uit de modebranche, modetrends en prognoses, groeide de belangstelling voor de Fashion Dolls. ‘Waar ik echter nooit bij stil had gestaan, was het feit dat ik toen nog geen website had, we waren niet goed te vinden. Ook kwam daar nog eens de financiële crisis achteraan, waardoor alle bekendheid die ik had opgebouwd weer langzaam wegebde.’

    Tassen
    Toch liet Raoul zich hierdoor niet ontmoedigen, hij geloofde in zijn product en was ervan overtuigd dat zijn Fashion Dolls een succes zouden worden. ‘Ik wist ook zeker dat ik iets met fashion moest gaan doen. Op een dag zei ik dan ook tegen mijn vrouw dat ik naar Milaan ging, daar moest ik zijn. Ik had me in mijn hoofd gehaald dat ik tassen wilde gaan maken en ben op de bonnefooi naar de Italiaanse modestad afgereisd waar ik op beurzen rond ging neuzen, op zoek naar een producent. En die heb ik nog gevonden ook’, klinkt het triomfantelijk. ‘Weken heb ik toen zitten tekenen en afspraken gemaakt over de ontwerpen, de stiksels en alles wat er nog meer bij komt kijken. Ze worden gemaakt door een kleinschalig bedrijf waar nog op de ‘ouderwetse’ manier gewerkt wordt, ongeveer 95% is handwerk. Het leer wordt op een milieuvriendelijke manier geverfd en aan mijn tassen hebben geen kinderhandjes uit India gewerkt. Dat maakt het product misschien wel wat duurder, maar de werkomstandigheden voldoen ten minste wel aan mijn standaard’, zegt Raoul beslist.

    Groen georiënteerd
    ‘Fashion Dolls is kleinschalig, eigenzinnig en heeft haar eigen visie. ‘Ik ben heel ‘groen georiënteerd’ en daarom kies ik heel bewust voor een kleine footprint. Oké, de tassenfabrikant in Italië is dan misschien niet naast de deur, maar voor de rest werk ik alleen met producten hier uit de buurt. Ik heb bewust gezocht naar goede, ecologische partners die mijn ontwerpen in productie kunnen nemen. Op dit moment ben ik heel druk bezig met de nieuwe collectie T-shirts van ecologisch gecertificeerd biologisch katoen, die ook weer de zes verschillende lifestyles van de Fashion Dolls uitstralen. Ook daarvoor bestaat alweer veel interesse vanuit het buitenland. Maar je hoeft niet naar Japan, Frankrijk of Nieuw-Zeeland om mijn producten aan te kunnen schaffen. Je kunt het ook via mijn website bestellen. Op basis van dropshipping wordt het T-shirt bedrukt zodra je het bestelt. Dus geen verspilling van extra grondstoffen en ook weer super-ecologisch! Want ook daar staat Fashion Dolls voor: fairtrade en fairgreen!’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply