Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Logopedie bij allerlei problemen

    Heeft je kind problemen met bijvoorbeeld mond­gedrag, eten en drinken of de taalontwikkeling?
    Ga dan naar de logopedist!

    Het kan zijn dat je kind te maken heeft met een probleem rond de sensorische informatieverwerking. ‘Sensorisch’ betekent ‘zintuiglijk’. Iedereen heeft zintuigen die informatie vanuit de omgeving waarnemen door zien, voelen, horen, proeven en ruiken. Daarnaast zijn er zintuigen die bewegingen en de houding van het eigen lichaam waarnemen.
    De zintuigen geven deze informatie door aan de hersenen. In de hersenen worden de verschillende zintuiglijke ervaringen aan elkaar gekoppeld en verwerkt. Dit wordt ‘sensorische informatieverwerking’ (S.I.) genoemd. ­Zintuigen maken een eigen ontwikkeling door, maar werken ook samen.

    Problemen rond mondgedrag
    Bij een pasgeboren baby is de mond het belangrijkste orgaan. De baby verkent er de omgeving mee. Naast het opnemen van voeding speelt de mond een belangrijke rol bij de emotionele ontwikkeling. Immers: de warmte, het contact en het welbevinden komen met de voeding en het ontdekken van de wereld mee. Sommige baby’s stoppen geen materiaal in de mond, omdat ze dat niet kunnen verdragen. Andere kinderen stoppen wel materiaal in hun mond, maar kunnen niet goed voelen waaruit dat materiaal bestaat. Kinderen die problemen hebben met aanraken, kunnen daardoor moeite hebben met het interpreteren van wat er gebeurt in de mond. Op grond hiervan kunnen er problemen ontstaan bij het mondgedrag.

    Problemen bij eten, drinken en spraak
    Het kind kan moeite hebben met het verdragen en het herkennen van wat het voelt in de mond. Bovendien kan het kind (mede op grond hiervan) moeite hebben met de aansturing en de uitvoering van de mondbewegingen.
    Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van de mondbewegingen bij het eten, drinken en spreken. Met de spieren en de aanleg daarvan hoeft niets mis te zijn, maar het gevoel en de beweging in de mond worden niet goed waargenomen. Het kan ook zijn dat de uitvoering van de bewegingen te weinig precies is.

    Wat doet de logopedist?
    Allereerst zal de logopedist samen met jou en met het kind de logopedische problemen in kaart brengen. Als sensorische informatieverwerkingsproblemen de ontwikkeling van jouw kind belemmeren, zal de logopedist de sensorische informatieverwerking als middel gebruiken om het logopedische doel te behalen of te ondersteunen. De therapeut biedt jouw kind sensorische informatie aan, die aangepast is aan zijn mogelijkheden. Je kind kan de informatie dan op juiste wijze verwerken. Jouw kind ervaart dit als positief, waardoor spelenderwijs de basis voor een beter functioneren kan worden gelegd.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply