fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Maak korte metten met emoties uit je verleden

    Wanneer je met een ernstige ziekte te maken krijgt, gaat de medische molen meteen draaien. Je ondergaat diverse onderzoeken, er wordt een diagnose gesteld en een behandelplan opgesteld. Je maakt ontelbare ritten naar het ziekenhuis. Maar wat gebeurt er ondertussen in je hoofd? Hoe ga jij met al die heftige emoties om?

    Alhoewel we er tegenwoordig gelukkig steeds meer voor open staan, werd er in het verleden vaak weinig aandacht aan emoties besteed. Wanneer je nooit geleerd hebt hoe je je boosheid, angst of verdriet kunt uiten, worden deze gevoelens opgeslagen in je lijf. Dit kan zelfs zo ver gaan dat het letterlijk pijn doet. Je emoties slaan zich op, tot de spreekwoordelijke druppel de emmer doet overlopen. Dat kan zelfs bij iets heel kleins en onbenulligs zijn. Ineens is het hek van de dam. Je reageert bovenmatig ­emotioneel. Je wordt heel boos of je kunt niet meer ­stoppen met huilen.

    Gestalt
    ‘Wanneer zoiets er ineens allemaal uitkomt, noemen we dat een ‘Gestalt’. Deze bestaat uit opgestapelde emoties’, legt Ymkje de Vries uit. ‘Vaak heb je zelf geen idee waarom je zo heftig reageert, maar je merkt wel dat je intens geraakt wordt. Dat komt door al je opgekropte boosheid, angst of verdriet uit het verleden. Dat moet eerst opgeruimd worden voordat je je kunt richten op de pijn of het verdriet dat er nu is.’

    Time Line Therapy™
    ‘Wanneer je bijvoorbeeld de diagnose krijgt dat je een ­ernstige ziekte hebt, noemen we dat in de Time Line ­Therapy™ een significant emotionele gebeurtenis. Bij zoiets kan een Gestalt naar boven komen: al die eerder doormaakte en opgestapelde boosheid en/of verdriet komen ineens naar de oppervlakte en dat maakt het hele ziekteproces, en vooral het mentale aspect, nog heftiger dan het al is. Met Time Line Therapy™ gaan we op zoek naar waar het allemaal begonnen is, zonder dat we uitgebreid in je verleden gaan wroeten. Waar in het verleden maakte je die emoties door en begon je ze op te stapelen? We gaan terug naar die momenten en laten het verdriet en de pijn daar. Negatieve gedachten en onbewuste beslissingen die je ooit hebt opgepikt, zoals ‘ik kan niks’ of ‘ik ben niks waard’, los je daar op. De goede dingen die je ervan leert, neem je mee naar het hier en nu. Vaak zijn zes tot acht sessies genoeg om weer naar de toekomst te kunnen kijken en het leven te nemen zoals het komt. Het geeft verlichting en heling op een diep emotioneel niveau.’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply