Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Meer peulvruchten en noten

    De Gezondheidsraad heeft eind 2015 de Richtlijnen Goede Voeding uitgebracht. De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad zijn gebaseerd op een grondige wetenschappelijke analyse van solide onderzoeken met betrekking tot de gezondheidseffecten van voedingsmiddelen. Hiermee geeft de Gezondheidsraad aan voor welke voedingsmiddelen overtuigende bewijskracht is dat ze het risico op veelvoorkomende chronische ziekten, zoals bijvoorbeeld diabetes type 2, kanker en hart- en vaatziekten, verkleinen.

    Wanneer je de huidige Schijf van Vijf volgt, ben je al heel gezond bezig. Sommige adviezen uit de nieuwe Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad staat al in de Schijf van Vijf en zijn nog steeds van toepassing:
    • Dagelijks minimaal 200 gram groente en 200 gram fruit
    • Volkoren graanproducten (zoals brood en pasta) in plaats van witte varianten
    • Zachte vetten en olie in plaats van boter en harde margarine
    • Niet te veel rood vlees en bewerkt vlees (ook vleeswaren)
    • Enkele porties zuivel per dag
    • Elke week vis
    • Minder zout en frisdrank

    Aanvullende adviezen
    Daarnaast zijn er adviezen die je nu al kunt gebruiken als aanvulling op de huidige Schijf van Vijf en die verwerkt wordt in de nieuwe Schijf van Vijf:
    • Meer peulvruchten
    • Dagelijks wat ongezouten noten
    • Dagelijks groene of zwarte thee
    • Gefilterde koffie in plaats van ongefilterde koffie
    • Minder vruchtensappen
    • Liever geen alcohol

    Nieuwe Schijf van Vijf
    Het Voedingscentrum gaat deze bestaande en nieuwe adviezen van de Gezondheidsraad in een zo kort mogelijke periode verwerken in een nieuwe Schijf van Vijf die dit voorjaar wordt gelanceerd.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply