Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Mindfulness voor kinderen

    Stress. Iedereen kent het en heeft er van tijd tot tijd last van. Ook kinderen kunnen te maken krijgen met stress. Het kan ook zijn dat je kind veel piekert, slecht slaapt, erg onzeker is of last heeft van faalangst, óf last heeft van de gevolgen van AD(H)D of autisme. Misschien wordt het dan tijd voor een mindfulness training.

    Yvonne van de Leur, eigenaresse van KALM, biedt de trainingen aan voor volwassenen, en ook voor kinderen van 5 tot 15 jaar. ‘In grote lijnen verschillen deze trainingen niet eens zoveel van elkaar. Bij volwassenen moet je doorgaans meer ‘laagjes’ afpellen voordat je de kern bereikt. Net als volwassenen hebben ook kinderen rust nodig naast alle leuke en drukke dingen die ze willen en moeten doen. Kinderen vinden het fijn om af en toe even een ‘kikkermomentje’ te nemen.’

    Speelse training
    Mindfulness voor kinderen wordt op een heel speelse manier gegeven. ‘Ik begin de training met een verhaal over een kikker die op de rand van de vijver zit. Als we aan een kikker denken, roept dat doorgaans een beeld op van een beestje dat grote sprongen maakt. Maar het diertje kan ook heel stil zitten. Het enige wat je ziet bewegen is zijn keel, die op en neer gaat door zijn ademhaling. Dat is dan gelijk het bruggetje waarmee ik bij de ademhalingsoefeningen ben aangeland. Kinderen én volwassenen worden zich door de training meer bewust van hun gedachten, emoties of lichamelijke ervaringen zoals onrust, spanning of juist blijdschap. Je leert bijvoorbeeld om irreële gedachten te herkennen. Ook leer je te waarderen wat er wel goed gaat en wel goed is aan je. We zijn gauw geneigd om al bij voorbaat te denken dat iets niet lukt of dat we het toch niet leuk zullen vinden omdat een eerdere ervaring ons dat geleerd heeft. Dat is natuurlijk niet reëel, want het kan dit keer juist wel lukken of leuk zijn. Het is helemaal geen zweverige training. Wanneer je kunt leren om open te staan voor alle ervaringen in plaats van uit te gaan van hoe je denkt dat het zou moeten zijn, zul je minder stress ervaren. Wanneer je je bewust bent van wat er gaande is in jezelf, kun je keuzes maken die bij je passen en op die manier beter voor jezelf zorgen. Zo kun je stress reduceren.Natuurlijk helpt het als er thuis ook geoefend wordt  met wat er geleerd is tijdens de training. Door regelmatig te trainen, kun je het geleerde steeds beter toepassen, óók op andere momenten dan alleen tijdens de training. Wil je leren om op een andere manier met stress om te gaan? Doe dan mee met een acht-weekse mindfulness training!

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply