Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • ‘Mode verandert, maar stijl blijft altijd!’
    Rate this post

    Eindelijk heb je de stap gezet om voor jezelf te beginnen en een eigen bedrijf te beginnen. De visitekaartjes zijn gedrukt en je site is ook al af. Nu sta je nog voor één uitdaging: het vinden van een goede kledingstijl! Jij wil er zakelijk en professioneel uitzien, maar tegelijkertijd óók fris en onderscheidend voor de dag komen. Een een mantelpakje? Nee, dat is niets voor jou. Hoe ga je dit nu aanpakken? ForYou Magazine vroeg imagoconsulente Anja Wierda om advies!

    ‘Wist je dat je dat je door het dragen van de verkeerde kleur er een stuk vermoeider of zelfs ziekelijk eruit kunt zien?’ begint Anja. ‘Dat ligt aan je huid. Ik raad daarom aan om eerst een kleurenanalyse te doen. Met een kleurenwaaier en speciale lampen bekijken we welk kleurenpalet het beste bij jouw huid past. Misschien blijk jij wel een warm lentetype in plaats van een koel wintertype te zijn, en ontdek je hele nieuwe kleuren die jou fantastisch staan! Omdat je huid je hele leven hetzelfde blijft, heb je voor de rest van je leven iets aan een kleuranalyse. Je zult zien dat de wereld er ineens een stuk kleuriger uitziet!’

    Geen mantelpakje
    ‘Naast kleuradvies geef ik mensen ook stijladvies. Je kunt bij mij met uiteenlopende doelen komen. Misschien heb je een enorm minderwaardigheidscomplex en wil je kledingadvies waarmee je je zelfvertrouwen een boost kunt geven. Maar misschien heb jij wel een nieuwe baan of begin je voor jezelf, en wil je aansluiten bij de stijl van het bedrijf. Ik begrijp dat niet iedereen zich prettig voelt in een mantelpakje. Gelukkig zijn er véél andere dingen mogelijk: een goed gesneden basic jurk kan ook heel vlot en zakelijk staan! Naast vrouwen help ik ook mannen. Laatst maakte ik iets heel moois mee. Er kwam een bij me die al drie jaar werkloos was. Het was een heel geleerd iemand, maar hij kleedde zich gewoon niet goed. Op aanraden van een vriend was hij naar mij toegekomen voor stijladvies. Ik heb hem van álles aangeraden. Een week later ontving ik een berichtje van hem. ‘Anja, wist je nog dat ik bij je kwam en de week daarop een sollicitatiegesprek had? Ik wist wat voor colbert en pantalon ik moest dragen, en welk overhemd en welke schoenen erbij hoorden. Ik voelde me zó zelfverzekerd toen ik het gesprek inging. En ja hoor, die baan was voor mij!’ Als ik dat soort dingen hoor word ik zo blij, dáár doe ik het voor.’

    Een topper en een flopper
    ‘Vóordat we uiteindelijk samen gaan shoppen, houd ik een uitgebreide analyse. Kom je voor het eerst bij me voor een stijlanalyse, dan meet ik eerst de maten op. Het lichaam is namelijk bepalend voor hoe kleding staat: door de lichaamsbouw kan dat jurkje bij de ene persoon práchtig staan, en slaat het bij de ander helemaal dood. Verder kijk ik ook naar de belijning en de snit van de kleding. Heeft iemand bijvoorbeeld prachtige slanke benen, dan moeten die natuurlijk benadrukt worden. Ook vraag ik door naar de dieperliggende psychische motieven: voelt iemand zich bijvoorbeeld onzeker over een bepaald lichaamsdeel of bij een bepaalde soort stijl? Verder vraag ik cliënten om eigen kleren mee te nemen die zij heel vaak of juist heel weinig dragen. Ik geef over deze kleding dan een eerlijk advies. Is hun jurkje nét de verkeerde kleur, dan kun je die soms nog wel opfrissen met een leuke riem of ketting. Maar als dat niet mogelijk is, geef ik aan: ‘Nee, dit kun je beter weggeven. Een topper is een topper en een flopper is een flopper!’

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply