fbpx
Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • De termen ‘beauty’ en ‘voeding’ worden meestal in één adem met ‘gewicht’ genoemd. Naar wist je dat je lichaamsgewicht helemaal niet de meest belangrijke factor voor jouw gezondheid is?

    Zo is het vanuit de sport al heel lang bekend dat een goede lichaamssamenstelling véél belangrijker is. Natuurlijk is het óók nodig dat je genoeg van alle vitamines, mineralen en andere bioactieve stoffen binnenkrijgt. Maar hoe doe je dat?

    Er is niet aan te ontkomen. Voor het krijgen van een ideale samenstelling van je lichaam is het naast een goede voeding ook zaak om te gaan sporten. Het geheim van een strakker en slanker lichaam is krachtsport. Waarom? Bij krachttraining maak je meer spierweefsel aan. Begin je net met krachttraining, dan zul je zien dat je zwaarder wordt. Hiervan hoef je echter niet te schrikken: spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel. Eén kilo aan spierweefsel neemt minder ruimte in beslag dan één kilo aan vetweefsel. Krachttraining zorgt ervoor dat je meer spierweefsel krijgt, met als gevolg een strakker en slanker figuur.

    En nee, als vrouw hoef je niet bang te zijn om net zo gespierd en breed als een man te worden. Vanwege de lagere dosis testosteron in het lichaam heb je als vrouw veel minder aanleg voor zo’n breed ‘klerenkast’-lichaam. Testosteron is het hormoon dat onder andere verantwoordelijk is voor de aanmaak van spieren. Mannen ontwikkelen veel meer en véél gemakkelijker spierweefsel, omdat zij simpelweg meer testosteron hebben.

    Verder is het nodig dat je voeding de juiste voedingsstoffen bevat. Voor de meeste mensen volstaan de richtlijnen van het Voedingscentrum, bekend van de ‘Schijf van Vijf’. Maar voor wie meer dan drie keer per week het sporttenue aantrekt, kan het nuttig zijn om meer sportspecifieke voedingsaanpassingen te maken. Zo krijgt diegene ook de juiste voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnen, zoals dit wordt uitgebeeld in de sportvoedingspiramide. Daarbij kun je denken aan een goede afstemming van de voeding rondom trainingen en eventuele wedstrijden.

    Het is voor iedereen een aanrader om de inname van eiwitrijke voedingsmiddelen, zoals zuivel, vlees, kip, ei, peulvruchten en noten over alle momenten per dag te spreiden. Voor sporters is dát nog belangrijker, omdat dit ervoor zorgt dat er steeds voldoende bouwstenen voor het spierweefsel in het bloed voorradig zijn. Verder is het belangrijk om voldoende koolhydraatrijke voedingsmiddelen te gebruiken, zoals volkorengraanproducten, zilvervliesrijst, peulvruchten, aardappelen en fruit. Deze voedingsmiddelen zijn namelijk ook rijk aan vitamines en mineralen.

    Zorg er verder ook voor om een ruimte portie groente te eten: meer dan 250 gram per dag. Zo krijg je namelijk ook genoeg van alle overige vitamines, mineralen en bioactieve stoffen binnen. Dit doe je door niet alleen groente bij de warme maaltijd te eten, maar ook groente te nemen bij de broodmaaltijd of als tussendoortje. Voldoende bewegen en sporten zorgt voor een goede conditie en een goede weerstand. En zo zorg je voor een mooie buiten- én binnenkant!

    Wil jij meer tips voor een gezonde voeding? Schroom niet, maar mail gerust. Je kunt je sowieso gratis abonneren op de nieuwsbrief over voeding via mijn website.

    – drs. Anneke Palsma

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply