Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Neurofeedback effectief bij ADD en ADHD

    Heb je een hyperactief kind? Of juist een heel dromerig kind? Kinderen met ADHD vallen vaak op omdat ze moeilijk kunnen stilzitten, snel afgeleid zijn en ‘niet denken maar doen’. Kinderen met ADD zijn vaak niet zo druk in gedrag, maar ervaren wel veel onrust in het hoofd. Ze komen dromerig, ongeorganiseerd en vergeetachtig over.

    ‘Bij kinderen met ADHD is de ontwikkeling van de hersenen vertraagd. De frontale cortex ontwikkelt zich als laatste.
    De frontale cortex ligt aan de voorkant van de hersenen en is betrokken bij taken als planning, organiseren, het geheugen, impulscontrole, aandacht en het beheersen van gedrag en emoties. Je kunt je misschien wel voorstellen dat een rijpingsachterstand in dat hersengebied bepaalde klachten kunnen geven die passen bij ADHD.’ Vertelt Daphne Snels. Zij is psycholoog en heeft sinds begin 2014 een praktijk in Assen, waar ze kinderen en volwassenen met uiteenlopende klachten behandelt met neurofeedback.
    ‘Wanneer een (Q)EEG hersenmeting wordt gedaan, is bij kinderen en volwassenen met ADHD en ADD vaak een onderactiviteit zichtbaar in de hersenen. Dat wil zeggen dat het aandeel van trage hersenactiviteit te sterk aanwezig is. Door de onderactiviteit is de informatieverwerking vertraagd, is het moeilijk je aandacht ergens bij te houden, ben je vergeetachtig en ben je snel afgeleid. Maar het hebben van AD(H)D heeft niet alleen maar nadelen! Kinderen (en volwassenen) met AD(H)D zijn vaak ontzettend creatief, ondernemend, inventief, enthousiast en moedig.’

    AD(H)D en neurofeedback
    Als uit een hersenmeting blijkt dat er inderdaad sprake is van een onderactiviteit, kan gestart worden met neurofeedbacktherapie. Neurofeedback kan verbetering geven doordat de hersenen leren hun afwijkende activiteit te verbeteren. De hersenactiviteit wordt getoond in een computerspel. Elke keer als een positieve verandering in de hersenen plaatsvindt, gaat het spel goed. Vertonen de hersenen niet het gewenste patroon, dan gaat het spel niet goed. Door de hersenen telkens te belonen, zullen ze leren vaker en langer een gewenst patroon van activiteit te vertonen en nemen de klachten, die bij het oude patroon hoorden, af. Dit is een actief leerproces, waardoor de effecten veel lager blijven dan bijvoorbeeld met medicatie het geval is. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat neurofeedback een gemiddeld tot groot effect heeft op de aandachtsfuncties en concentratie.

    Snels BMC Assen
    Daphne Snels heeft een praktijk voor (Q)EEG hersen­metingen en neurofeedback in Assen. Wil je meer weten over de mogelijkheden van neurofeedback? Neem dan gerust contact op met Daphne.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply