Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
Rate this post
  • Ongerust over je kind? Stagneert het leren?
    Rate this post

    Terecht maken veel ouders zich zorgen over het onderwijs. Het Nederlandse onderwijs is kampioen in het overboord zetten van beproefde methodes om te leren rekenen, schrijven en lezen. Ze zijn ingeruild voor weinig efficiënte methodes die vaak ook nog strijdig zijn met de wetmatigheden van de hersenwerking.

    Twee voorbeelden:
    – Werken met getallen vraagt om goede auditieve vaardig­heden. Dus is het belangrijk om de leerlingen te leren hoe ze naar (grote) getallen moeten luisteren. Mijn ervaring is dat als ik dit met de kinderen doe, ook de zwakkere leerlingen snel macht krijgen over de getallenwereld. De reken­methodes besteden hier echter nauwelijks aandacht aan.
    – Er wordt in de eerste jaren van de basisschool heel veel met getallenlijnen gewerkt om te leren optellen en aftrekken. Dit past niet bij ons getal. Ons getal is gemaakt om te ‘cijferen’ (optellen en aftrekken onder elkaar). Dus starten met cijferen, daarna is het werken op een getallenlijn eenvoudig.

    Informatie verwerken
    Er zijn meer redenen waarom veel kinderen extra hulp nodig hebben op school. Ondanks die hulp komt het regelmatig voor dat er nog steeds ‘iets niet klopt’ met de prestaties van een kind. Het lijkt wel of bepaalde informatie niet goed binnenkomt, niet beklijft of dat er te weinig mee kan worden gedaan.

    Lezen, schrijven en rekenen zijn processen, waarbij informatie uit de buitenwereld moet worden waargenomen en verwerkt. Vaardigheden moeten geautomatiseerd worden. Dit vereist goed werkende zintuigen, perfecte zenuwverbindingen en een goede energiehuishouding. Verstoringen daarin (disfuncties) kunnen al gauw leiden tot leer- of gedragsproblemen. Als zo’n fysieke oorzaak niet wordt aangepakt, kunnen andere vormen van begeleiding vaak niet het gewenste resultaat opleveren.

    Brain Stimulating Method
    Via de Brain Stimulating Method (B.S.M.- de Jong®) kunnen die lichamelijke functies hersteld worden. Met een goede anamnese en het inzetten van specifieke oefeningen (die thuis worden gedaan) kunnen heel wat zenuwverbindingen versterkt worden. Gevolg: zorgvuldiger waarnemen, betere motoriek, meer balans in het gedrag, beter selec­teren van prikkels en overzichtelijker opslaan van informatie in de hersenen.

    Laat een kind op zijn eigen manier vat op de leerstof krijgen, maar voed zijn brein wel met logica en overzicht. Zorg ook voor een goed functionerend zenuwstelsel.

    Kijk voor meer informatie over de werkwijze en de aard van de oefeningen op mijn site.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply