Jouw regio: ,
Wijzig regio
Jouw regio: nog niet opgegeven
Wijzig regio
  • Op gewicht blijven tijdens en na kanker

    Als je te maken hebt gehad met een vorm van kanker, kan het zijn dat je aan het stoeien bent met je gewicht. Zowel bij overgewicht, ondergewicht of bij afname van de spiermassa kan aanpassing van de voeding nodig zijn.

    Volgens diëtiste en gezondheidswetenschapper Emilie Stassen is de cliënt die kanker doormaakt of doorgemaakt heeft meestal erg gemotiveerd. Dit is, in combinatie met de juiste voedingsadviezen, de sleutel tot een succesvolle behandeling. Volgens haar is het vaak een leuke en dankbare cliënt om te mogen begeleiden.

    Anders eten
    Bij het doormaken van kanker is voeding een van de factoren die de prognose van de ziekte kan beïnvloeden. Het is cruciaal om goed gevoed de behandeling in te gaan. Emilie vertelt dat mensen het vaak lastig vinden om anders te moeten gaan eten na de diagnose, maar ook net zo lastig om dit weer aan te passen na de beëindiging van de behandeling. ‘In alle preventiecampagnes wordt gehamerd op het hebben van een slank postuur, het eten van weinig vet en suiker, terwijl, als mensen behandeld worden voor kanker, afvallen uit den boze is en men juist extra moet eten om ondervoeding te voorkomen. Met name veel eiwitten zijn in deze fase van belang. Na de beëindiging van de behandeling gaan echter de preventieadviezen weer gelden en is het advies om het gewicht zo laag mogelijk te houden (zie de 10 aanbevelingen ter preventie van kanker. Veel van deze adviezen hebben, naast beweging, met het eetpatroon te maken).’

    Haalbare doelen
    ‘Vaak is er tijdelijk ook even wat strijd met het opleggen van beperkingen, omdat men juist zo blij is nog verder van het leven te mogen en kunnen genieten. Op je voeding letten lijkt daar dan soms even niet bij te horen, evenals niet roken voor sommige cliënten. Dit is een fase die ik vaak doormaak met cliënten, maar gelukkig ook eigenlijk altijd weer overgaat. Het lijkt er vaak even bij te horen. Daarna komt het besef dat een goed voedingspatroon een van de factoren is die je zelf kunt beïnvloeden om je risico op die verschrikkelijke ziekte te verkleinen. Ik probeer mensen dan ook vaak door deze fase heen te helpen door samen tijdelijk aangepaste meer haalbare doelen na te streven.’

    Enkele vragen van clienten:

    Je leest steeds vaker dat rood vlees niet goed is.
    Wat bedoelen ze hiermee?
    Onderzoek heeft aangetoond dat het eten van rood vlees en bewerkt vlees het risico op darmkanker kan verhogen. Onder rood vlees vallen rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en geitenvlees, in alle vormen. Het gaat dus niet alleen om vlees zoals biefstuk dat niet helemaal doorbakken is. Het advies is om te streven naar minder dan 500 gram (gewicht na bereiding) per week. Dit is ongeveer 700-750 gram rauw vlees. Bewerkt vlees is vlees dat is geconserveerd door middel van roken, drogen, zouten of door toevoeging van andere conserveringsmiddelen, zoals ham, bacon, salami en bepaalde soorten worst, zoals knakworst en rookworst. Het advies is om dit liever niet te eten. Vervang het liever voor ander broodbeleg, zoals kip, (magere) kaas of vis. Als je worst bij het avondeten wilt eten, kies dan voor verse worst of probeer eens een vegetarische worst.
    Is veel vruchtensappen drinken gezond?
    Eén van de preventieadviezen is om weinig suikerrijke dranken te drinken, omdat ze niet verzadigen en relatief veel calorieën bevatten. Hierdoor vergroten ze de kans op overgewicht en daarmee de kans op verschillende soorten kanker. Het is zeker waar dat in vruchtensap meer vitaminen zitten dan cola, maar ook evenveel suiker! Wil je op je gewicht letten, dan is het dus belangrijk om ook vruchtensappen te mijden. Fruit kun je beter eten in plaats van drinken; dan geven ze wel een vol gevoel.

    Wordt de diëtist vergoed?
    Ja. De diëtist wordt voor 3 uur vergoed vanuit het basispakket. Dit wordt wel verrekend met je eigen risico. Als je aanvullend verzekerd bent, kan je vergoeding meer zijn.

    Ik ben al die doktersbezoeken wat zat, maar wil wel graag advies. Kan ik ook eenmalig naar de diëtist?
    Dit kan zeker. Soms willen mensen weten of ze alles wel goed doen. Een soort voedingsanalyse (een eenmalig consult) kan dan voldoende zijn. Tijdens het consult is alles bespreekbaar.

    Leave a reply →

Reageer op dit artikel

Cancel reply